
Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Douw & Koren. Geldzoekers zagen het opgehaalde bedrag in 2016 ten opzichte van 2015 met ruim 23 procent groeien.
Aantrekkingskracht
Volgens Maurits Groen, mede-oprichter van solar-bedrijf Waka-Waka, dankt crowdfunding zijn populariteit aan de kracht van de massa. 'Als mensen zien dat iets aantrekkingskracht heeft, zijn ze geneigd ook mee te doen', legt hij uit. 'Als een bedrag omhoog vliegt, denken ze: mensen hebben vertrouwen.'
Sympathiefactor
Daarnaast is crowdfunding ook een slimme manier om je bedrijf in de markt te zetten, zoals dat bij Waka Waka ook gelukt is. Onlangs rondde het bedrijf zijn tiende crowdfundingcampagne af. 'Mensen horen van het gedachtegoed en vinden het sympathiek', vertelt Groen. 'Dan gaat de bal harder rollen.'
Kritiek
Naast dat het opgehaalde bedrag enorm steeg het afgelopen jaar, nam ook de kritiek op crowdfunding toe. Waar het in de beginperiode erg werd bejubeld en er volgens optimisten zelfs geen bank meer nodig was, zwol de kritiek het laatste jaar aan. Met name omdat er te weinig toezicht op crowdfunding zou zijn. 'De sector trekt zich dit zeer aan. De eerste zes jaar was het echt een 'halleluja'-verhaal', zegt Simon Douw van crowdfundings adviesbureau Douw&Koren. 'Nu wordt er veel meer nagedacht over nieuwe regels.' Volgens hem moet je dan niet denken aan regels zoals die voor banken gelden. 'Maar het moet wel transparanter worden, wat zijn de risico's van de investeringen en wie de wanbetalers zijn. En vooral elk kwartaal gaan de crowdfundingplatforms nu alle gegevens openbaar maken.' Volgens Douw is dat een stuk transparanter dan de banken zijn.