'Er moet emotie in de retail'
Inge van Kemenade, oprichter van Topshelf, duikt maar wat graag in het gat dat V&D achterlaat. 'Toch heb ik met afschuw gekeken naar de ondergang van V&D, vooral het personeel is de dupe geworden.'
Volgens Van Kemenade speelden investeerders en het blind staren op rendement een te grote rol bij V&D. 'Als een bedrijf een ziel heeft, dan heeft het bestaansrecht. Er had eerder ingegrepen moeten worden bij de V&D.' Zelf zit ze nu in de voormalige panden van het warenhuis in Arnhem, Nijmegen en Groningen en ze ziet ook zeker nog mogelijkheden voor warenhuizen.
Stilstand
'We hebben de voormalige panden helemaal gevuld met ons assortiment.' Volgens haar moet je als warenhuis blijven verassen. 'Ik probeer het nostalgische warenhuis van toen te combineren met het assortiment van vandaag. Ik denk dat de V&D te lang stil bleef staan.' Van Kemenade ambieert geen twintig vestigingen. 'Acht of tien vestigingen met een landelijke dekking is het streven. Ik geloof dat consumenten straks ook daadwerkelijk drie kwartier tot een uur zullen reizen voor onze vestigingen', zegt ze bijna verontschuldigend.
Het middensegment
Topshelf brengt, zoals ze dat zelf noemt, het middensegment met een knipoog naar boven. 'Wij zoeken naar merken en assortimenten die nergens nog in Nederland te verkrijgen zijn.' In de kritiek dat Topshelf te klein zou zijn voor de grote merken herkent zij zich dan ook niet. 'Wij doen goede zaken met die grote merken.' Anders dan de V&D kiest ze bewust niet voor eigen merken. 'Je haalt daar hele mooie marges op, maar je blijft zitten met restvoorraden waar je bang van wordt.'
Zelf winkelt Van Kemenade ook het liefst bij luxe warenhuizen. 'Wij hebben inderdaad tassen van tussen de 350 en 550 euro, dat is een fiks bedrag, maar nog wel bereikbaar.' Het enige wat zij online shopt zijn schoenen, omdat ze die anders niet kan vinden, maar daar heeft ze een hekel aan. 'Je bent zo drie uur aan het doorklikken, dan ben ik het daarna ook echt zat. Dan denk ik, wat ben ik nou aan het doen met mijn tijd?'
Zonder banken
Van Kemenade financiert alles zelf, zonder hulp van de bank. 'Mijn ervaring is dat banken niet willen investeren in retail. Dan moet je het zelf maar doen.' Op haar 23ste begon ze ooit haar eigen boetiek. 'Ik ben in die tijd veel verandert, het enige wat nog hetzelfde is gebleven is mijn aflaatbare enthousiasme voor mooie spullen.' Die emotie is volgens haar ook nodig in de retail. 'Emotieloos zou ik nooit mijn prachtige servies kunnen aanbieden. Misschien gaat het daarom ook wel mis bij andere warenhuizen, omdat zij er te kil in staan. Dat voel je terug in de inrichting van een warenhuis.' Al laat zij de emotie's nooit de boventoon voeren in haar zakelijke beslissingen. 'Ik doe alles uit bedrijfsbelang.'
Van Kemenade verwacht niet veel concurrentie van Hudson's Bay. 'Ik denk dat Hudson’s Bay hele andere dingen gaat doen dan wij, ook in andere steden.' Tot op heden zijn de twee bedrijven elkaar nog niet tegengekomen. 'Niemand weet ook nog wat zij precies gaan doen, je hoort elke keer tegenstrijdige berichten, dus we wachten het af.'
Vooruitblik 2017
De ondernemer heeft in ieder geval al erg veel zin in 2017. 'Vanaf half april openen we een nieuwe vestiging van Topshelf in Alkmaar, in een prachtig oud pand.' En ook voor het najaar heeft Van Kemenade al plannen, dan openen ze een pand in Hoofddorp. 'Er is een hoop emotie in de panden gestoken en we zijn blij dat we voor 2017 al met zekerheid kunnen zeggen dat we deze twee nieuwe vestigingen gaan openen.'