Omzet slijters steevast onderuit in januari
Minder drinken als goed voornemen: slijterijen merken dit in hun omzet. In de eerste weken van het jaar daalt deze met zo’n 10 procent. Maar aan het eind van de maand zitten de meeste slijterijen weer op het normale verkoopniveau.
Dat zegt de Koninklijke SlijtersUnie tegen BNR. De jaarlijkse tijdelijke omzetdaling heeft volgens de organisatie te maken met goede voornemens van mensen.
Volgens Johan Hartman van de Koninklijke SlijtersUnie wordt het consumenten die minder willen drinken almaar moeilijker gemaakt zich aan hun goede voornemen te houden. 'Om de teloorgang van de detailhandel tegen te gaan, wordt steeds vaker alcohol ingezet om de consument te paaien.' Hij geeft een voorbeeld: 'Als je in een winkel komt, wordt je een wijnproeverij aangeboden.'
Niet handig voor mensen die wilden stoppen of minderen met alcohol. 'Ik denk dat daardoor een gewoonte of iets wat je wilt veranderen, eigenlijk weer ongedaan gemaakt wordt doordat het overal zo beschikbaar wordt, en het aantal verkooppunten steeds verder stijgt, waardoor de verleiding steeds groter wordt en mensen weer vervallen in hun oude gewoontes.'
Bovendien, zegt Hartman, overtreden zulke winkels de Drank en horecawet. 'De gemeente ziet er helemaal niets in om daartegen te handhaven.'