Ondernemen5 jan '17 17:43

Wat is het geheim van de Zwarte Cross?

Auteur: Sam de Voogt

Voor het eerst in de twintigjarige geschiedenis van de Zwarte Cross waren de weekendkaarten al na drie dagen uitverkocht. Wat is het geheim van het Achterhoekse festival?

Foto ANP
Foto ANP

Vorig jaar duurde het tot februari tot alle weekendkaarten werden verkocht. Nu zijn er alleen nog een aantal kaarten voor de vrijdag van het vierdaagse festival beschikbaar. Het verkoopsucces verbaasde de organisatie zelf. 'Het mooiste is dat er toen nog niets bekend was van wat we gaan doen', zegt festivaldirecteur Ronnie Degen. 'Je komt gewoon naar Zwarte Cross, en wij vermaken je wel.'

Lage prijs en grote diversiteit

Een onderdeel van de aantrekkingskracht is de lage prijs. Een weekendkaart kost 55 euro voor drie dagen. 'We willen uitstralen dat we een familiefestival voor jong en oud zijn', zegt Degen. 'Dat betekent dat het voor iedereen betaalbaar moet zijn.' De organisatie verwacht dit jaar het maximum van 220.000 bezoekers te verwelkomen.

Ook de verscheidenheid op het festival maakt het populair. Dit jaar komen er 31 livepodia te staan. 'Blues, reggea, feestmuziek, we hebben alles', zegt Degen. 'Zelfs dance is aanwezig.' Daarnaast is er motorcross, zijn er theateroptredens, en zegt Degen dit jaar te zullen samenwerken met het Rijksmuseum. 'Er gebeurt altijd wel wat nieuws op de Zwarte Cross.'

Marketing het hele jaar door

De organisatie houdt het festival betaalbaar en zichzelf in leven dankzij twee inkomstenbronnen: de horeca, die de organisatie in eigen beheer heeft, en samenwerking met partners. Degen: 'We hebben een vierdaags festival, maar naast de Zwarte Cross zijn er nog 360 dagen in het jaar waarin we wat voor elkaar kunnen betekenen. We proberen de merknaam het hele jaar door neer te zetten.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen