Jeroen Smits, moppentapper en directeur mediabedrijf
Hij begon als grappenmaker en is nu eigenaar van een succesvol mediabedrijf: Stims Media. Jeroen Smits presenteerde belspelletjes op RTL, zat in een commercial voor beschuit, maar werd 22 jaar geleden bekend met Moppentoppers.
Volgens Smits is humor enorm veranderd door de opkomst van stand-upcomedy vanuit Amerika. ‘Maar ik heb het gevoel dat de mop aan het terugkomen is’, zegt Smits. ‘Ik heb er ook nog geen afstand van gedaan: ik ben nog als grappenmaker te boeken. Maar hoe blijf je leuk? Misschien ben ik dat wel helemaal niet!’
Volgens Smits willen mensen willen niet te lang en moeilijk over dingen nadenken, ze willen gewoon zitten en lachen.
Branded content
Stims Media is een mediabedrijf dat vooral branded content maakt: daarbij wordt zendtijd ingekocht bij commerciële omroepen. Vervolgens wordt dat weer verkocht door er waarde aan toe te voegen door programma’s die ondernemingen betalen.
‘Stims Media loopt risico voor de productie van dat format,’ zegt Smits. ‘Wij bedenken en maken de programma’s. Die zijn in branches ingedeeld: ondernemen, lifestyle, camping, wonen, en binnenkort transport. Daarbij zoeken we deelnemers die hun verhaal kwijt willen, en daar budget voor over hebben.’ Het bereik van kijkers is volgens Smits heel verschillend: ‘Soms 300.000 tot 400.000.’
Relevantie
‘We benaderen relevante bedrijven’, zegt Smits. ‘Onze programma’s zijn geen lange reclamespot maar een verhaal. We moeten daarom de juiste ondernemers vinden met het juiste verhaal, dat we in een groot verhaal kunnen plaatsen: bijvoorbeeld van boer naar bord als we het over de keten van een product hebben.’
Volgens Smits kan Stims Media niet doen wat het wil: ‘We hebben te maken met mediawetgeving. Maar we doen wel alles in overleg met de bedrijven, het script is van tevoren gemaakt.’
Ambitie
‘We hebben hard gewerkt om het bedrijf succesvol te maken’, meent Smits. ‘We zijn in vier jaar tijd uitgegroeid tot meer dan 40 medewerkers. In die periode moest ik wel oppassen dat mijn ambitie niet de overhand kreeg. Gelukkig werd ik geholpen door twee ondernemers met een goed financieel overzicht.
De Succesfactor
De afgelopen week was er veel te doen over het programma De Succesfactor. Bedrijven zouden 20.000 euro betalen om in het programma te mogen komen, waardoor ze sowieso een prijs zouden krijgen. Smits vind het opmerkelijk dat bedrijven niet gezien hebben dat het om een ‘nepprijs’ ging: ‘Het zal mijn bedrijf niet overkomen, dat we een dergelijk programma maken. Uiteindelijk moet ik alles goedkeuren.’
Haags Schoffie
Smits werkte 13 jaar als presentator bij belspelletjesprogramma’s. ‘Ik werd gedreven door ambitie’, zegt Smits. ‘Tv-maken, in de media, de aandacht, en het verhaal dat ik bij Endemol mocht werken gaf me motivatie om door te gaan. Maar het lukte niet om de volgende stap te maken, dat frustreerde.’
‘Ik ben begonnen als Haags schoffie met twee oorbellen in, van kèk nâh, daar zat een stempel op, ik was geen jongetje uit het Gooi’, zegt Smits. ‘Men vond en vindt daar nog steeds iets van, en dat snap ik ook nog wel.’
Volgens Smits besloot hij na wat fusies verder te gaan: ‘Ik was daarna eindredacteur, uitvoerend producent, en toerde door het land. Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan.’
Droom
‘Ik wil wel nog een keer een moppenprogramma willen maken’, zegt Smits. ‘Ik weet zeker dat het gaat scoren. Maar het is moeilijk om sponsoren te vinden. Misschien zouden zenders bereid zijn als ik ordinair zelf een zak geld zou meenemen, en dus het risico zou dragen. Als dat zou lukken kan ik zeggen dat ik de kans gekregen heb, maar dat ik gewoon niet goed genoeg was, niet leuk genoeg.’
Wat hij nu doet met Stims Media zegt Smits ook geweldig te vinden: ‘dat is ook een droom.’