Ondernemen24 mrt '17 22:08

De perfecte pitch is geen verkooppraatje

Auteur: Marjan van den Berg

Iemand die goed kan pitchen is niet per se een goede ondernemer. Maar ondernemers die goed kunnen pitchen, bereiken wel gemakkelijker hun doelen, zegt Nathalie Mangelaars, bedenker van het NK Pitchen.

ANP
ANP

'Tachtig procent van de ondernemers vindt pitchen heel erg lastig', zegt Mangelaars op BNR. Tijdens het NK Pitchen, maandag in de Jaarbeurs in Utrecht, zijn er workshops en strijden de beste pitchers van Nederland om de titel en 10.000 euro. Het gaat hierbij om het overtuigen van de jury en zeker ook het publiek. Mangelaars: 'Pitchen gaat erom dat je binnen een heel korte tijd een connectie kunt maken met anderen.'

Wat is het geheim van echt goede pitchers? 'De gemene deler is dat zij pitchen niet zien als een verkooppraatje.' Er is namelijk een tussenstap, legt ze uit. 'Stel, je bent ondernemer en je bent op zoek naar 100-duizend euro van een investeerder. Gaat die dan binnen twee minuten zeggen: ja hoor, ik trek mijn portemonnee? Nee. Weet hij binnen twee minuten: ja, ik ben enthousiast en nieuwsgierig om hier meer over te weten te komen? Ja!'

Blijf jezelf

Hoe doe je dat? Nu volgt een enorm cliché, geeft ze ruimhartig toe. 'Dat je jezelf blijft en dat je vanuit jezelf praat.' Wat niet wegneemt dat je van tevoren goed hebt nagedacht over de inhoud van je verhaal, en ermee geoefend hebt. 'Daardoor krijg je al meer zelfvertrouwen. Eerst voor je vrienden en familie, dan een keer op een ander podium.' Door feedback kun je je pitch vervolgens aanscherpen.

Zenuwen? Die zijn prima. 'Als je iets belangrijk vindt, komen er altijd zenuwen bij, maar dat helpt je ook wel weer om beter te presteren. Zolang je niet meer zenuwachtig bent, blijf je ook niet meer scherp.'

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen