Ondernemen7 jun '17 13:09Aangepast op 7 jun '17 14:22

'Bedrijven op zoek naar kansen big data'

Auteur: Marjan van den Berg

Dankzij de digitalisering zitten ondernemers op een enorme berg data, waar ze een hele hoop bruikbare informatie uit zouden kunnen halen. Maar wat ze er precies mee kunnen, daarnaar zijn veel bedrijven nog zoekende. KPMG sorteert hierop voor met de lancering, vandaag, van KPMG Smart Tech Solutions.

ANP
ANP

'Je ziet dat bedrijven nog erg zoeken met hun eigen inzichten: hoe kunnen we ons bedrijfsmodel vernieuwen? Ze zijn dus op zoek naar de technologische kansen die er zijn. En die zijn enorm vanuit technologie, maar de toepasbaarheid in het bedrijf is soms nog moeilijk concreet te maken', zegt prof. dr. Rob Fijneman, lid van de raad van bestuur van KPMG. Volgens hem wordt big-datatechnologie steeds beter beschikbaar. 'Maar het vergt wel keuzes om die stap te maken en te zeggen: we gaan hiermee starten om op een nieuwe manier onze producten en diensten te gaan versterken.'

 

Op grond van een inventarisatie concludeerde het Centraal Bureau voor de Statistiek onlangs dat slechts 1 procent van het mkb klaar is voor big data. De bedrijven moesten aan minimaal drie van de vier criteria voldoen: financieel gezond zijn, online activiteiten vertonen, innovatief zijn en recent in een transitieproces hebben gezeten.

Richard Wagenmakers, managing partner bij Smart Tech Solutions, constateert evenwel dat de markt er wel degelijk klaar voor is. 'Wij krijgen juist concrete vragen uit de markt om onze diensten met een technologie-flavour te leveren.' Bedrijven in allerlei branches digitaliseren steeds verder. 'Dat betekent dat er data uit voortkomt en dat ze daarmee nieuwe inzichten kunnen creëren rondom: hoe ben ik in control van de organisatie, waar liggen nieuwe mogelijkheden et cetera.'

Beslisregels in een algoritme

Een voorbeeld: het bedrijf Indica biedt software waarmee organisaties door hun eigen data kunnen speuren naar fraude en fouten. Wagenmakers, die met Indica samenwerkt, legt uit: 'Wat wij hebben gedaan is met fraude-experts om de tafel gaan zitten. Mijn gewaardeerde collega Rens Rozekrans hebben we gevraagd: hoe spoor jij fraude op? Hij zegt: als veel bedragen eindigen op een 9, vind ik het verdacht. Als iemand een mailtje krijgt van zijn directeur en er gaat altijd een blinde kopie naar een extern adres, vind ik het verdacht. Dus we hebben al die beslisregels die hij gebruikt voor het ontdekken van een fraude in een algoritme gestopt, in een zoekopdracht. Dat hebben we gekoppeld aan de technologie van Indica. Wat je nu dus hebt, is eigenlijk onze Rens in a box. Dat betekent dat we Rens veel breder ter beschikking kunnen stellen aan de markt.'

Samenspel

Fijneman: 'Wat ik zelf zie is een enorme kans, in klanteninzicht, in je logistieke proces verbeteren. Tegenhanger is natuurlijk ook: doen wij dat allemaal met de goede regels en voldoen we wel aan de eisen van privacy en security? Dat samenspel moeten ondernemers oplossen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen