Webwinkel fonQ: klanten zijn toe aan fysieke winkel
Terwijl steeds meer mensen online inkopen doen, vindt webshop fonQ het tijd om een fysieke winkel te openen. Oprichter en topman Joost Wels: 'Dit is best wel een spannende stap.'
De bedoeling is dat er voor de feestdagen een fysieke winkel verschijnt in de regio Amsterdam. Vorige week zette het bedrijf, dat sinds 2006 bestaat, een vacature voor een retailmanager online. Wels: 'De laatste jaren was het al een van de meest gestelde vragen, of we fysiek gingen. We denken dat onze klanten er nu aan toe zijn.'
Vloerkleden, kasten en stoelen
FonQ verkoopt vooral producten op het gebied van wonen, koken en lifestyle. Volgens Wels zijn die producten geschikt om in een daadwerkelijke winkel te verkopen. 'Op een stoel wil je toch even zitten. Een aantal jaar geleden ging het vooral om elektronica en functionele producten, nu zien we dat de vloerkleden, kasten en stoelen beginnen te verkopen.'
Hoe de winkel eruit gaat zien, is nog niet helemaal duidelijk, zegt Wels. 'Maar het wordt niet van het niveau Bijenkorf. Onze doelgroep is jonger en wil liever enigszins betaalbare producten.'
Pop-up store
Een pop-up store die de webshop vorig jaar vier weken opende, was een goede leerschool, zegt de topman. 'We hebben naar aanleiding van die ervaring besloten ons permanent te gaan vestigen. Maar we merkten ook dat we verwachtingen moeten managen, en dat er nog veel praktische details zijn die we moeten leren. Het runnen van een winkel is toch iets anders dan het runnen van een webshop.'
De webwinkel wil beginnen met één winkel. Wels: 'We zien dat spelers die zich op de winkelstraat focussen het moeilijk hebben, dus we vinden het best wel een spannende stap.' Mocht de winkel een succes blijken, dan wil het bedrijf het succes verder uitrollen. 'Onze klantenkring is groot, maar ze weten nog niet precies wat we allemaal hebben. Ze moeten nog vaker bij ons terugkomen.'