Ondernemen15 jun '17 12:48Aangepast op 15 jun '17 15:41

'Web- en fysieke winkel versterken elkaar'

Auteur: Marjan van den Berg

Tien jaar geleden begon modemerk LaDress als een pure webwinkel. Inmiddels is oprichtster Simone van Trojen om: veel klanten komen nu eenmaal graag naar een fysieke winkel toe.

BNR
BNR

Het begon met een webwinkel vanuit huis; inmiddels bestaat modemerk LaDress tien jaar en heeft het, naast de webwinkel, ook fysieke vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Maastricht. Binnenkort wordt Antwerpen aan dit rijtje toegevoegd. LaDress omschrijft de kleding die het verkoopt als 'het perfecte jurkje - voor iedere gelegenheid'. 'Tijdloos en leeftijdloos', voegt oprichtster Simone van Trojen daaraan toe in een gesprek op BNR. 'Het hele uitgangspunt is dat je er jaren plezier van hebt.'

 

Pop-up

Simone van Trojen startte met LaDress als een pure webwinkel, 'met alle gemakken die online biedt: 24 uur bestellen, waar je ook bent, en dan met een heel sterk LaDress-gevoel op de website, waar we het verhaal ook goed kunnen vertellen, heel goede klantenservice, veel aandacht voor het product en de ontwikkeling van de jurkjes'. Het bedrijf bleef maar groeien, met gemiddeld 65 procent per jaar, vertelt Van Trojen. Het ontwikkelde een nieuw concept: een door Nederland rondreizende pop-up (LaDress Boutique). Van Trojen: 'Wat we merkten, is dat een heel grote groep klanten het heerlijk vindt om via de website te bestellen met alle gemakken en mogelijkheden die daarbij horen, maar dat er ook een grote groep vrouwen is die het fijn vindt om nog naar een fysieke winkel te gaan.'

Lees ook: Webwinkel FonQ: klanten zijn toe aan fysieke winkel

Bestaande en nieuwe klanten

Een jaar geleden opende LaDress in Amsterdam een eerste 'traditionele' fysieke winkel. De locatie die vrij kwam in de Runstraat in Amsterdam bood gewoon een buitenkans, legt ze uit. 'En wat bleek, is dat het heel goed werkt. De klanten die het fijn vinden om ook naar een winkel te gaan, kunnen daar terecht. Maar daarnaast komen er heel veel nieuwe klanten, mensen die het merk nog niet kennen, die zo in aanraking komen met LaDress en vervolgens óf daar, óf via de website, een jurkje kopen.'

Er volgden winkels in Den Haag en Maastricht. De keus om in Maastricht een vestiging te openen had ermee te maken dat veel van online klanten van LaDress daar wonen. 'Daaraan zien we wel dat het een omgeving is waar het merk al een bepaalde bekendheid heeft, maar ook waar heel veel mensen naartoe komen, ook vanuit het buitenland, dus het is gewoon een heel goede locatie - ook gebleken de afgelopen anderhalve maand - om het merk te laten zien en te laten zien wie wij zijn en zo ook weer nieuwe klanten te krijgen.'

Website groeit mee

En daar blijft het niet bij. Binnenkort opent LaDress een zaak in Antwerpen en het heeft plannen voor elders in het buitenland en in Rotterdam. 'Wat het leuke is aan deze fase van het bedrijf is dat je ziet dat het elkaar heel erg versterkt', constateert Van Trojen. Toch zal LaDress 'in de basis' een webwinkel blijven, zegt ze. 'Wij zeggen: als wij winkels gaan openen en dat groeit, dan groeit de website mee. En het leuke is: je ziet dus ook echt dat dat gebeurt!'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen