BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Ondernemen

Deeleconomie: knuffelbedrijven of cowboys?

  • Marjan van den Berg
zondag 18 juni 2017, 16:26 Update: zondag 18 juni 2017, 22:02
Deel 1 | 'De echte deeleconomie, dat zijn knuffelbedrijven' Deel 2 | 'Bij kluseconomie ontstaat groot grijs gebied'

Het aantal Nederlanders dat gebruikmaakt van deelplatformen is in vier jaar tijd flink gegroeid, van 6 procent in 2013 naar bijna 25 procent in 2016. Hebben we inmiddels te maken met een volwassen, harde vorm van geld verdienen of is de deeleconomie nog steeds het vriendelijke middel om dingen te delen en daarmee een zakcentje te verdienen?

HH/Sabine Joosten
HH/Sabine Joosten

'Het valt echt niet mee om echte deeleconomie te zijn', zegt Daan Weddepohl, oprichter van Peerby, een website waarmee je spullen kunt lenen van buurtgenoten. 'Deeleconomie gaat over het delen van overcapaciteit', doceert hij. 'Als je echt deelt, heeft dat heel veel sociale voordelen, milieuvoordelen, maar - en daar gaat de discussie nu vaak over - er zijn ook allerlei platformen - platformeconomie - die helemaal geen deeleconomie zijn, die heel vaak een negatieve invloed hebben.' Weddepohl verwijst naar grote, vaak Amerikaanse, bedrijven die vooral gaan voor aandeelhouderswaarde. 'Die platformen worden op één hoop gegooid met eigenlijk heel mooie sociale initiatieven.'

Snelle groei

Ook Magda Smink van het Rathenau Instituut, dat onlangs een rapport uitbracht over de deeleconomie, constateert zulke verschillen. 'Waar wij onder andere heel bezorgd over zijn, is dat platformen heel snel kunnen groeien en dat hetgene wat in het begin leuk en knuffelig is, op een gegeven moment zo groot wordt dat het een monopolie kan worden.' Als het zover komt, zegt Smink, is er bijna geen grip meer op zo'n bedrijf te krijgen. 'Waar wij voor pleiten is dat je in het begin die platformen de ruimte biedt, want er is gewoon heel veel winst te behalen als maatschappij', zegt Smink, 'maar houd het wel in de gaten'.

Lees ook: Aantal Airbnb-listings in Amsterdam blijft stijgen

Grens

Victor van Tol, ceo van SnappCar, dat overigens nog geen winst maakt, denkt dat winst en maatschappelijke voordelen hand in hand kunnen gaan. 'Natuurlijk groei je, als het goed is, hard. Dat hoort bij impact maken, dan moet je ook hard groeien. Dat kun je een monopolie noemen, maar het is natuurlijk een heel kleine markt, dus de vraag is dan even: wat is een monopolie? En naarmate je in die volgende fase van groei komt, moet je steeds weer opnieuw kalibreren: hoe verhouden die economische, sociale en ecologische doelen zich, hoe passen we binnen de huidige wet- en regelgeving - want dat is natuurlijk ook een grens waar je niet overheen wilt.'

Meer belangen dan aandeelhoudersbelang

Weddepohl: 'Het grote misverstand is volgens mij dat geld proberen te verdienen om de lonen van medewerkers te betalen hetzelfde is als kapitalistisch winstbejag. Dat zijn wel even twee verschillende dingen. Zelfs een goed doel heeft geld nodig om de medewerkers te betalen. Ik denk dat het maken van onderscheid tussen iets wat óf helemaal not for profit óf only for profit een heel ouderwets, heel onverstandig onderscheid is, want dat betekent eigenlijk: dweilen met de kraan open. De ene vorm maakt de wereld kapot en de andere moet hem weer oplappen. Het moet eigenlijk ineen zijn. Dat is dat for benefit. Dat kun je vastleggen in je aandeelhoudersovereenkomst: wij dienen niet alleen het aandeelhoudersbelang, wij dienen alle belangen.'

DeeleconomieEconomieOndernemen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Gommers: Vrijheid terug als kwetsbaren en ouderen afweer hebben

Liveblog | Toezichthouder VS laat Janssen-vaccin toe

'Honderden ondernemers gebukt onder 'wurgkredieten' ABN Amro'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play