
Toen Declercq vijf jaar geleden begon met werken bij Vitens, waren medewerkers van het bedrijf door veel fusies en directiewisselingen het vertrouwen kwijt. 'Ik heb er toen voor gekozen om niet de hele organisatie op zijn kop te zetten, maar de liggende strategie uit te voeren.'
Klant- en toekomstgericht
De focus lag de afgelopen jaren op klantgerichtheid en een duurzame zorg voor bron en infrastructuur. Vooral dat eerste is lastig, aangezien een klant niet de mogelijkheid heeft om weg te gaan bij Vitens. 'Toch zijn we de klant wel zo gaan zien: als individu die op kan stappen', zegt Declercq. 'Dat heeft veel verbeterd in de afgelopen vijf jaar.'
Ook het belang van het overdragen van een schone bron naar de volgende generatie is duidelijker in beeld gekomen. 'Als een bron besmet raakt, is deze niet meer te repareren', benadrukt Declercq. 'Vijf jaar geleden was dit geen nationaal belang, nu hebben de ministeries dat erkend. En we zitten als bedrijf vaker aan de beleidstafel.'
Bezuinigen op water
Waar moet haar opvolger volgens Declercq mee aan de slag? 'Allereerst het blijven voeren van de maatschappelijke discussie. Als we kijken naar waterverbruik, moet de nadruk liggen op de landbouw en industrie. We verbruiken in Nederland 9 miljard kuub water per jaar. Daarvan gebeurt 1 kuub door huishoudens. Als we dus willen bezuinigen op water, zullen we naar die andere 8 kuub moeten kijken, die voornamelijk door de landbouwsector en de industrie wordt gebruikt.'
Gebruik sensoren
Ook ziet Declercq graag dat Vitens koploper blijft in het slimmer maken van het watersysteem. 'We werken nu al veel met sensoren. Voorlopig nog alleen in het netwerk. Daardoor konden we bijvoorbeeld al zien dat tijdens de EK-finale van het vrouwenvoetbal, minder mensen naar de wc gingen. Maar in de toekomst zitten die sensoren wellicht tot aan huis. Daarmee wordt het mogelijk om door het detecteren van kleine veranderingen in waterstroom en waterkwaliteit een lek eerder te ontdekken. Bellen voor een lek is eigenlijk hopeloos ouderwets.'