
Nu staan richtlijnen van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit soms haaks op die van hun collega's in anderen landen. 'Ook voor de fabrikant is het verwarrend als de Franse, Belgische en Nederlandse autoriteiten verschillende instructies geven en ander beleid toepassen. Je zou verwachten dat die instanties dat met elkaar coördineren en een eensluidende manier hebben om daarmee om te gaan.'
Geen eieren
Het moederbedrijf van Peijnenburg, Lotus, heeft alleen in België en Frankrijk last gehad van de gevolgen van de 'fipronil-eieren'. In producten die Lotus en Peijenburg in Nederland verkopen, zitten geen eieren. 'In die zin is die situatie voor de Nederlandse markt niet van toepassing. Ik denk wel dat in zijn algemeenheid wel heel goed geëvalueerd moet worden tussen de instanties in Europa hoe het kan dat er zo verschillend beleid wordt gevoerd. Dat is toch een hele lastige situatie.'
Beperkt aantal data
Better safe than sorry, was Groens devies. In een persbericht benadrukte het moederbedrijf Lotus dan ook dat de producten uit voorzorg uit de schappen werden gehaald. Met beperkte schade, overigens. 'Het was een beperkt aantal producten van een beperkt aantal productiedata, dus het ging niet om een hele grote hoeveelheid. Het was eigenlijk een withdrawal in plaats van een recall. Je haalt de producten niet terug bij de consument, want ze zijn gewoon veilig om te consumeren. Maar het is wel een lastige, verwarrende situatie, absoluut.'