Ondernemen23 nov '17 08:21Aangepast op 23 nov '17 08:39

Het taboe van de worstelende ondernemer

Auteur: BNR Webredactie

Ondernemers zeggen graag dat het goed gaat, maar als ze in de put zitten, hoor je ze niet. De Kamer van Koophandel start daarom met een campagne met BN’ers om zakelijke tegenslag uit de taboesfeer te halen.

( ANP)

Volgens onderzoek van de KvK onder Nederlandse ondernemers heeft meer dan de helft (52 procent) weleens een periode van zwaar weer meegemaakt en ruim tien procent heeft ondanks de economische groei nog steeds te kampen met forse zakelijke tegenslag. Als je in de financiële problemen komt als ondernemer, ben je dus niet de enige.

Self-fulfilling prophecy

Toch wordt er bijna niet over gepraat. ‘Ondernemers zijn bang voor een self-fulfilling prophecy: als ik mijn zorgen uitspreek, dan komt het ook uit’, zegt Rob Coolen, lid van de raad van bestuur van de KvK. ‘Maar zwijgen kan leiden tot grotere problemen. Jaarlijks spatten zo duizenden ondernemersdromen uiteen. Ondernemers die in zwaar weer zitten hebben moeite om de huidige economie bij te houden, met veel digitalisering en innovaties.'

Ook moet het effect van schaamte niet onderschat worden, zegt Arthur Tolsma en Michiel Huitema, directeur Start bij de Kamer van Koophandel. 'De menselijke kant weegt zwaar bij de ondernemer. Je praat ook over allerlei gezinnen, thuissituaties, stress en relationele problemen. Ik heb ondernemers gesproken die zwaar, zwaar in de put zaten en psychische hulp nodig hadden. Het zijn hele schrijnende gevallen.'

De calvinistische volksaard draagt niet bepaald bij aan de openheid van 'falende' ondernemers, zegt Huitema. 'We hebben ook met een schuin oog naar Amerika gekeken. Als daar ondernemers al dan niet vrijwillig failliet gaan en ze staan weer op, dan zijn het helden. Dat zie je ook aan startups en scale-ups: die gaan heel vaak op hun bek, daar leren ze vreselijk veel van en zo worden ze succesvoller. Ik denk dat het heel goed is om te leren van de mindere momenten van het ondernemen en daar beter van te worden.'

Landelijke campagne

Daarom start de KvK dus met een landelijke campagne om het taboe rondom zakelijke tegenslagen te doorbreken en zo de kans op een succesvolle comeback te vergroten. Zo vertellen BNR-presentator Jörgen Raymann, culinair ondernemer Ron Blaauw en modestyliste Danie Bles in minidocumentaires hun verhaal.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen