BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Ondernemen

Inspiratie onder de douche... en dan?

  • BNR Webredactie
woensdag 27 december 2017, 20:52 Update: vrijdag 5 januari 2018, 11:56

Ideeën kunnen op de gekste plekken ontstaan. Onder de douche, tijdens een wandeling in het bos... maar wat gebeurt er eigenlijk met al die ideeën? BNR vraagt ondernemers hoe ze op ideeën komen en wat ze ermee doen.

ANP

Het idee: Virtual reality-bioscoop

Ondernemer Jip Samhoud (&samhoud media) bouwt virtual reality-bioscopen. De doorbraak kwam opmerkelijk genoeg uit zijn spamfilter. 'Op een gegeven moment zat in mijn spamfilter een mailtje van iemand van de Chinese ambassade, vanaf een heel raar e-mailadres. Pas twee dagen later kwam ik het mailtje tegen. De vraag was of we honderd bioscopen in China wilden bouwen.' In China loopt Samhoud wel tegen de nodige problemen aan, maar intussen is hij het concept ook in andere landen aan het ontwikkelen. 'Uiteindelijk heeft het ons naast deze deal in China veel meer opgeleverd.'

Het idee: Likeur

Karl Kouki ontdekte zijn idee niet geheel toevallig als barman achter de bar: Koekie-likeur. Hij maakte een mix van producten die zijn bar bijna niet schonk: 'Ik vond het zonde dat daar niks mee gedaan werd. Geheel per toeval ontstond het product dat mijn collega's en ik wel lekker vonden.' De naam komt van zijn bijnaam, als kind werd zijn achternaam zo verbasterd. En meer mensen vonden zijn Koekie-likeur, dat naar karamel smaakt, lekker. Hij gebruikte zijn studiefinanciering en zijn spaargeld en het bedrijf groeit hard. 'Dit jaar ben ik weer 60 procent gegroeid.'

Het idee: zelfgebrouwen frisdrank

Het idee van Achmed Sadat, de bedenker van Bims (een zelfgebrouwen frisdrank) ontstond uit frustratie door ongezonde frisdranken. 'Een vriend van mij kwam met een kombucha recept dat al eeuwenlang bestaat en na lang experimenteren hebben we uiteindelijk Bims kunnen maken.' Sadat vertelt dat de frisdrank op basis van zoete thee is gemaakt, waarbij de suikers tijdens het brouwproces omgezet worden naar zuren. Bims is in diverse horecagelegenheden te krijgen in Amsterdam en Utrecht. 'Wij krijgen als feedback van deze bedrijven dat dit echt het antwoord is op de ongezonde frisdranken.'

Het idee: krokodel

Na een frikandellendisco-feestje in Amsterdam wilde Freek Haverman graag een eigen snack maken. Tijdens het eten van een garnalenkroket wist hij het: de krokodel. 'Eerst zaten we te denken aan een drankje, maar na een aantal tests bleek dit toch niet zo lekker. Kroketten zijn er al in meerdere vormen, zoals garnalen en goulash. Zodoende kwam ik op de krokodel.' Daarna ging het balletje rollen. 'Eerder was Beckers al hoofdsponsor voor onze feestjes. Dus de eerste stap was al snel gezet. Uiteindelijk is na veel testen de krokodel gemaakt tot wat die nu is. Hij ligt in verschillende supermarkten.'

Het idee: Bamboe tandenborstel

Roger Nefkens, eigenaar van de Bamboo Brush Society, vond zijn inspiratie op een tropisch eiland dichtbij Indonesië. 'Het lag hier vol met plastic. Overal lagen producten als slippers, tasjes en ook tandenborstels. Hierna ben ik naar alternatieven gaan zoeken.' Uiteindelijk kwam hij op biologisch afbreekbare tandenborstels gemaakt van bamboe. 'Bamboe is een erg duurzaam product en groeit erg snel', zegt hij. Bij zijn bedrijf de Bamboo Brush Society kun je een abonnement afsluiten om eens in de drie maanden een tandenborstel te krijgen. De komende jaren wil het bedrijf gaan groeien en uitbreiden. 'We willen het liefste hotels bereiken, daar is namelijk een groot verbruik van tandenborstels.'

Het idee: Omapost

Met de app Omapost kun je via je telefoon gemakkelijk een kaartje sturen. De app richt zich specifiek op oma's en opa's, vertelt directeur Wilbert van de Kamp. 'Vaak vergeet je ze of heb je gewoon een te druk leven. Daarom sturen wij ook herinneringen wanneer je ze weer een kaartje moet sturen.' Tijdens een start-upweekend is zijn idee spontaan ontstaan. 'Ik praatte met mijn grootouders al snel over het weer en school. Nu wilde ik ook eens kunnen uitleggen wat ik doe, maar hoe? Bij vrienden laat ik vaak een foto zien. Toen dacht ik, wat nou als ik dat ook met mijn oma kan doen?' Door het kaartje kunnen kinderen of kleinkinderen met een foto en eigen tekst laten zien waar ze mee bezig zijn. 'Bovendien heb je dan ook gelijk iets om over te praten.'

Het idee: Emerce, Bright en Rockstart

Oscar Kneppers, media-ondernemer en oprichter van Bright, Emerce en Rockstart, haalde halverwege de jaren 90 tijdens zijn eerste bezoek aan Silicon Valley zijn inspiratie uit het optimisme dat daar de boventoon voerde. Daar werd technolgieblad Emerce geboren. Kort nadat hij het verkocht kreeg hij een ongeluk, waardoor hij een tijd was uitgeschakeld. Daarna herpakte hij zich: 'We moeten de Mac onder de bladen maken.' Dat werd Bright. Ook dat verkocht hij weer, waarna hij Rockstart begon, een bedrijf dat startups helpt. 'Over ideeën gesproken: ik heb bij Rockstart geleerd dat ideeën een zekere magie en aantrekkingskracht hebben maar dat het echt om de uitvoering gaat. Bij Rockstart kreeg ik door dat ik de grootste lol had in van niets iets maken.'

Luister tot en met 5 januari elke ochtend tussen 6u en 7u naar de Ochtendspits voor de overige delen in deze serie.

EconomieLifestyleOndernemen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Het Faillissement | Marc van Zanten

Waarde euro bijna gelijk aan dollar

Miljarden aan coronasteun krijgt de Belastingdienst niet terug: 'bedrijven kunnen het niet betalen'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zondag, dag 81

Renault verkoopt Russische activiteiten

Opinie | Vaarwel polderparadijs

Ochtendnieuws | 16 mei

Volkskrant: 'Sleepnet is er sluipenderwijs toch gekomen'

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden