Ondernemen18 jan '18 07:45

Nestlé wil miljardenmarkt aanboren met Ruby

Auteur: Jelle Maasbach

Chocoladegigant Nestlé komt in Japan met een nieuwe Kitkat. Dat is op basis van de Ruby-chocolade, een lekkernij die miljarden waard kan zijn waarvan ze de rechten voorlopig 'leasen'.

De Ruby-chocolade, bedacht door het Zwitserse Barry Callebaut.
De Ruby-chocolade, bedacht door het Zwitserse Barry Callebaut. (AFP)

De speciale soort chocolade is ontdekt door het Zwiterse bedrijf Barry Callebaut. Het is een unicum, want het is de eerste innovatie in chocoladeland in 80 jaar tijd. De laatste ontdekking was witte chocolade, door Nestlé overigens. Naast melk, puur en wit is er nu dus Ruby. De chocolade zou gezonder zijn en dankt zijn kleur aan een speciaal poeder dat wordt toegevoegd tijdens het maakproces. Ook zou het een fruitige smaak hebben.

Nestlé heeft de rechten voor een half jaar verworven en verwerkt het goedje in zijn kaskraker Kitkat. Met Valentijn liggen de speciale Kitkat's in de Japanse winkels. Het bedrijf verwacht heel veel van de Japanse markt, want daar valt veel geld te verdienen.

De Japanners zijn verslaafd aan chocolade. De markt daar is goed voor vijf miljard dollar. Ook is Japan de eerste buitenlandse markt waar Nestlé 26 jaar geleden een grote fabriek neerzette. Daarnaast is het een soort van proeftuin. Ze hadden daar al eerder chocolade met meloen en zelfs met wasabi smaak. Mocht deze variant aanslaan, dan kan Nestlé het over de rest van de wereld gaan verkopen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen