
De directeur van Digital MKB en technologie-expert Hugo Leijtens komt met de RetailCoin. Een loyalty-programma, speciaal voor de kleinere winkelier. 'Het is ooit gestart om de papieren spaarkaartjes te vervangen voor een app', legt Leijtens uit. Om meerdere winkeliers samen te laten werken kwam de blockchain in beeld. 'Een ICO is voor ons een handige manier om onze potentie waar te maken, wij willen echter wel een verantwoordelijke ICO.'
'Wij willen absoluut geen gelazer'
Een verantwoordelijke ICO begint erbij, volgens Leijtens, dat je beseft dat je bedrijfsnaam aan die offering gekoppeld wordt. 'En dat je naam er ook aan vastzit, wij willen absoluut geen gelazer.' Daarom wil de ondernemer zo ver mogelijk van speculatie af blijven. 'Het is een loyaliteitsmunt, een digitaal zegeltje zo je wilt, en geen betaalmunt.'
Vangnet
Die munt kan je ook bijkopen, net zoals bijvoorbeeld bij airmiles. Winkeliers kunnen ook munten bijkopen, waardoor er extra vraag moet ontstaan. Alles om te zorgen dat de munt waardevol blijft. Om te voorkomen dat de munt toch uiteindelijk niets meer waard wordt, komt de RetailCoin met een vangnet. 'Mocht de koers onder de uitgiftekoers komen, dan bieden wij aan de munt terug te kopen en in te wisselen voor een obligatie', vertelt Leijten. Die obligatie heeft op een looptijd van zeven jaar 4,85 procent rendement en krijgen ze het volledige bedrag terug.