Ondernemen6 feb '18 08:58Aangepast op 6 feb '18 10:57

'Spelen maken Zuid-Koreaan gierig'

Auteur: Wesley Schouwenaars

Door op tijd in te stappen wist de Nederlandse Zuid-Koreaan Don Roelofs in Pyeongchang het grootste private evenementenbureau te worden voor de Olympische Spelen. Vlak voor het begin van de Spelen is het alle hens aan dek voor zijn bedrijf.

Roelofs aan het werk in zijn kantoor.
Roelofs aan het werk in zijn kantoor. (Thomas Schuurman)

Roelofs' kantoor staat op slechts een steenworp afstand van het olympisch dorp. Door op tijd te starten wist hij met zijn bedrijf snel te groeien. 'We hebben heel veel business binnen kunnen halen omdat we in een vroeg stadium zijn begonnen en omdat we heel veel research hebben gedaan. Je moet je voorstellen dat zo'n Olympische Spelen wordt georganiseerd in een gebied dat er op alle vlakken niet klaar voor is. Qua mentaliteit niet, qua infrastructuur niet, helemaal niets.'

Waar het in steden als Seoul goed is geregeld, is dat in Pyeongchang wel anders, zegt Roelofs. 'Je zit hier gewoon in een uithoek van Zuid-Korea. Wel een prachtige, maar je had hier helemaal niets. De mensen zijn nu nog steeds niet klaar voor wat er allemaal gaat komen.'

Roelofs merkt dat de komst van de Spelen wel iets heeft gedaan met de mentaliteit van de Zuid-Koreanen. 'Mensen zijn heel gierig geworden. Dat is jammer voor de Spelen, want dan lopen de prijzen uit de hand. Hotels worden waanzinnig goed betaald voor de services die wij bij ze afnemen, maar je krijgt er weinig voor terug. Terwijl Zuid-Korea op zich wel een heel servicegericht land is.'

Gerelateerde artikelen