'Franchisenemers moeten beter beschermd worden'
Franchisenemers van ketens als Starbucks of Shell moeten beter beschermd worden omdat dit beter is voor de Nederlandse economie. Dat zegt onderzoeksbureau Panteia, dat in opdracht van Franchisenemers Netwerk Nederland onderzoek deed.
Nederlandse franchisenemers hebben een jaarlijkse omzet 53,5 miljard euro. De economische impact van franchisenemers is volgens het onderzoek in Nederland kleiner dan in landen waar de rechtspositie van franchisenemers beter is beschermd. Nederland kent duizend franchiseformules. De gezamenlijke omzet in de automotivebranche is met 23 miljard euro het grootste, gevolgd door supermarkten met ruim dertien miljard.
Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat werkt aan regelgeving waarmee een einde gemaakt moet worden aan de machtsongelijkheid tussen franchisenemers en franchisegevers. Brigitte van der Burg van het Franchisenemers Netwerk Nederland zegt dat er al een gedragscode bestaat waar franchisenemers en -gevers zich vrijwillig aan kunnen houden. 'Alleen die wordt helaas heel weinig gebruikt.'
Het vastleggen van regels die tot meer gelijkheid tussen franchisenemers en -gevers leidt kan ten goede komen van de Nederlandse economie, legt Van der Burg uit. ‘Het blijkt dat de economische impact van de franchisenemers in Nederland heel erg hoog is, maar veel kleiner dan in landen als de Verenigde Staten of Australië, waar die positie van die franchisenemers wel wettelijk is beschermd. In Nederland dragen ze 3 procent bij aan het bruto binnenlands product. In de VS is dat ruim 7 en in Australië 11 procent.’