Ondernemen16 feb '18 11:31

Stop tabaksverkoop kost omzet Kruidvat en Trekpleister 'paar procent'

Auteur: Wesley Schouwenaars

Komende week maakt het OM bekend of het een rechtszaak begint tegen vier Nederlandse tabaksproducenten. Kruidvat en Trekpleister wachten dat besluit niet af en stoppen nu al met de verkoop van sigaretten, ondanks dat het een paar procent omzet gaat kosten.

(ANP)

Gerard van Breen, CEO van A.S. Watson Benelux, het moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Trekpleister, zegt dat de tijd nu rijp is om te stoppen met de verkoop van rookwaren. 'Het begon steeds meer te wringen met de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen en onze advisering op het gebied van een gezonde levensstijl. We hebben de afgelopen jaren het assortiment al wat beperkt en de sigaretten meer uit het zicht geplaatst.'

Financiële haalbaarheid

Het bedrijf neemt twee jaar de tijd om het tabak definitief uit de winkel te laten verdwijnen. Dat kan ook in één keer, zou je kunnen zeggen. Maar wanneer je dat bij 1350 winkels in Nederland en België doet, ligt dat ingewikkelder, zegt Van Breen. Zowel operationeel als financieel. 'Wij moeten dat ook op een manier doen die financieel haalbaar is. De waarde van een pakje sigaretten is best hoog. Als je daar een heleboel van hebt dan heb je een hoge voorraadwaarde. Uiteindelijk is er niemand die dat overneemt en het wel terugbetaalt.'

Van Breen neemt met Kruidvat en Trekpleister niet alleen afscheid van sigaretten, maar ook van een stukje omzet. 'We hebben dat ingeschat. Dat gaat om een paar procent van de omzet. Dat zijn toch grote bedragen.' Toch staat hij volledig achter het besluit. 'Wij kunnen de keuze maken om het niet meer te verkopen. Ik vind dat mensen zelf moeten beslissen of ze roken. Maar als wij de keuze kunnen maken dan wil ik dat ook doen.'

Vertrouwen in formule

Vertrouwen in de formule van de winkels moet het verlies aan omzet uiteindelijk gaan opvangen, zegt Van Breen. 'Wij hebben een sterke formule. We doen dingen op een manier die heel veel mensen aanspreekt. Dat trekt veel klanten. Wij monitoren heel goed wat bij die klanten aanslaat en aanspreekt. Daar anticiperen en reageren we op. Dat leidt tot een resultaat waar klanten heel blij mee zijn en daardoor groeit ons marktaandeel. Ik denk dat wij die trend ook zonder rookwaren prima kunnen vasthouden.'

Benieuwd naar de rest van het gesprek met Gerard van Breen? Beluister het hier:


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen