Ondernemen28 feb '18 13:09Aangepast op 28 feb '18 13:29

Swapfiets gaat internationaal

Auteur: Jolijn Mes

Ken je die fietsen met blauwe voorbanden? Dat zijn fietsen van Swapfiets. Het concept: je hebt een abonnement, je krijgt een fiets. Als 'ie stuk is, repareren ze hem of krijg je een andere. Leuven is de eerste stad buiten Nederland waar de fietsen met blauwe voorbanden in de rekken belanden.

(Foto: Swapfiets)

Swapfiets is groot: inmiddels zitten ze in veertien steden en zijn er zo’n 27.500 fietsen met blauwe voorbanden op de weg. En het bedrijf blijft alleen maar groeien. Nu zelfs over de grens: ‘We hebben gekeken naar 210 Europese steden en die met elkaar vergeleken op kilometers fietspaden, fietswinkels en fietsgebruik’, vertelt medeoprichter van Swapfiets Steven Uitentuis. ‘Daar scoren een aantal Europese steden best hoog in de ranking, zelfs nog hoger dan Nederlandse steden.’

Op naar België

Één van die ‘Swapfietsvriendelijke’ steden is Leuven: niet meteen de grootste stad in België, maar juist daarom een goed begin, zegt Uitentuis: ‘Het is een stad die veel lijkt op steden waar wij al heel erg bekend mee zijn in Nederland. Leuven is ongeveer zo groot als Delft of Leiden. En daarnaast is het een studentenstad met veel jonge mensen. Je probeert eerst een beetje te leren in een wat kleinere stad, maar we openen wel binnen een maand ook in Antwerpen.’

Zo kunnen ze eerst kijken hoe het allemaal een beetje werkt in België, voordat zo’n grote stad als Antwerpen wordt veroverd, zegt Uitentuis: ‘We houden er zeker rekening mee dat we dingen anders moeten gaan doen. We krijgen in België met een compleet andere arbeidsmarkt te maken, maar ook hoe zaken als een CAO geregeld zijn. De achterkant is wat dat betreft goed geregeld, maar we werken ook heel veel met mensen. De cultuur is anders in België, dus we zoeken een lokale manager die daar vervolgens zijn eigen team uitbouwt.’

Het grote doel

Leuven, Antwerpen en ook het Duitse Münster staan op de rol. Het doel? ‘In elke stad, in elk fietsenrek een blauwe band’, aldus Uitentuis. ‘Daar geven we gewoon vol gas op en we zien wel waar het ophoudt. We zien dat fietsen in de toekomst in bepaalde steden steeds aantrekkelijker wordt om te gebruiken en daar plukken wij de vruchten van.’

Lees ook: Nieuw fietsabonnement draait op volle toeren


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen