Ondernemen5 mrt '18 10:11Aangepast op 6 mrt '18 11:20

Introductie digitale vrachtbrief scheelt sector miljoenen

Auteur: Kay Rutten

De transportsector doet de ouderwetse vrachtbrief, eindelijk, de deur uit. De nieuwe digitale vrachtbrief zal de sector naar verwachting ruim 180 miljoen euro besparen. 'De digitale variant is ook nog eens minder fraudegevoelig.'

De ouderwetse vrachtbrief, een bureaucratisch papierverslindend monstrum, is tot nu toe nog verplicht in de transportsector. Vandaag begint in de Benelux een pilot met digitale vrachtbrieven. Een pilot die in België en Luxemburg al succesvol was, nu sluit Nederland zich hier ook bij aan. En dat werd tijd ook, vindt transportondernemer Ton van Genugten. Ook bekend als deelnemer aan de Dakar Rally.

Fraudebestendig

'Het scheelt onder andere heel erg veel tijd', verzucht transportondernemer Ton van Genugten. Daarnaast kunnen nieuwe ritten makkelijker doorgestuurd worden, gaat de facturatie sneller en er kan er nauwelijks mee gerommeld worden. 'De digitale vrachtbrief is meer fraudebestendig, we zijn erg blij met de pilot.'

Besparing van 180 miljoen

Volgens Transport en Logistiek Nederland zouden digitale vrachtbrieven de sector jaarlijks 180 miljoen euro besparen. 'Ja het gaat echt veel geld schelen', verwacht Van Genugten. Zijn bedrijf vervoert heel veel mest en foutjes op de vrachtbrief zorgen in die sector voor grote boetes. 'Met die digitale vrachtbrieven is dat echt verleden tijd.'

Gerelateerde artikelen