Ondernemen6 mrt '18 20:59Aangepast op 6 mrt '18 22:26

NLE-baas wil Nederlandse filmindustrie flinke slinger geven

Auteur: BNR Webredactie

Serie-ondernemer Harald Swinkels, vooral bekend van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), wil met een eigen filmproductiemaatschappij de Nederlandse filmindustrie flink opschudden. Samen met zijn broer gaat hij aan de slag met zijn ideeën voor het produceren van internationaal drama, zei hij in BNR Zakendoen.

( ANP BART MAAT)

De Nederlandse filmindustrie ligt volgens Swinkels grotendeels op zijn rug, terwijl landen om ons heen, zoals België, Frankrijk en het VK, de ene succesvolle Netflix-productie na de andere afleveren. 'Als je in Nederland googlet op 'de beste Nederlandse speelfilm, krijg je allemaal films uit de jaren '80. We kunnen kijken of we de Nederlandse filmindustrie nog een zwengel te geven.' Verplichte afname van Nederlandse producties door Netflix biedt volgens hem geen soelaas. 'Je moet gewoon de ambitie hebben om echte kwaliteit te leveren, zodat ze je wíllen afnemen.'

Halfjaarlijkse Nederlandse romcom

Nadat NLE voor circa 200 miljoen euro werd overgenomen door Nuts Groep en private-equityhuis Waterland, besloot Swinkels eindelijk werk te maken van de jeugddroom die hij deelde met zijn middelste broer: de Nederlandse filmbusiness een zetje in de goede richting geven. 'Dat is iets waar we al heel lang mee bezig zijn. We willen er onder andere voor zorgen dat onze filmproducties een andere mate van kwaliteit hebben dan de halfjaarlijkse romcom die de Nederlandse filmindustrie nu voortbrengt. Die vind ik niet getuigen van heel veel liefde voor film.'

Een van de grootste problemen voor de Nederlandse film is dat partijen jarenlang bezig zijn om de financiering rond te krijgen, waarna de subsidiegever invloed wil op het creatieve proces. 'Door in Nederland groter te gaan denken over film, hoop ik dat we ook financiering gaan ophalen bij buitenlandse investeerders, in plaats van hier twintig subsidiepotjes leeg te schrapen.' Want op dit moment is het in de filmwereld bijna vies om over commercie en geld te praten. 'Ik denk dat het tijd is om er met een commerciëlere bril naar te kijken, waardoor de kwaliteit veel hoger wordt.'

In den beginne...

De oorspronkelijke 'nogal platte' afspraak tussen de broers was simpel: Harald moest vooral heel veel geld verdienen, terwijl zijn broer ('een enorme alfa') de filmbusiness in 'mocht', om uiteindelijk bij elkaar te komen en samen een grote internationale filmproductie te doen. 'Mijn broer is inmiddels executive vice president of international distribution bij Universal, op een positie waar hij kerstkaarten van Tom Cruise krijgt. Dus die heeft wel een netwerk, waardoor we nog steeds op koers liggen.'

De productiemaatschappij zelf richtte hij vorig jaar al op, mede om zelf al commercials te kunnen maken. En nu hij de veertig gepasseerd is en de handen min of meer vrij heeft, is het tijd om zich te gaan storten op internationaal drama. de eerste ideeën liggen al op de plank liggen. 'De bedoeling is dat ik in LA een film making course ga volgen. In de tussentijd moet ik een portfolio en een track record opbouwen en als dat ergens goede kritieken krijg, vlieg ik de plas over. Dan vraag ik aan mijn broer of hij zijn netwerk open wil gooien en dan kijken we wel hoe ver we komen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen