Ondernemen7 mrt '18 11:20

'Maatschappelijke waarden én een succesvol bedrijf'

Auteur: Kay Rutten

Volgens Willemijn Verloop, directeur van Social Enterprise Nederland, zouden goede sociaal-ondernemers niet hoeven kiezen tussen winst en impact maken. 'Die twee dingen zijn met elkaar verbonden.'

(Foto: ANP)

Verbeter de wereld, begin een bedrijf. Dat is het motto van Willemijn Verloop. In 1995 stond ze aan de wieg van War Child. Maar de laatste jaren ligt de focus als directeur van Social Enterprise Nederland volledig op sociaal ondernemen. 'Het is een netwerk van sociaal-ondernemers. Wij zijn inmiddels vijf jaar bezig en willen een heel ecosysteem van sociaal-ondernemers opbouwen', zegt ze. Er zijn ruim 400 ondernemers aangesloten bij Social Enterprise Nederland. 'Dat is genoeg om een goed beeld te vormen van de knelpunten en kansen in verschillende sectoren.'

Gezond businessmodel

Naast het netwerk investeert ze als partner en directeur van Social Impact Ventures Nederland ook zelf in sociaal-ondernemers. 'Sociaal-ondernemers willen primair een maatschappelijk probleem aanpakken binnen een gezond businessmodel. Die twee dingen zijn met elkaar verbonden', legt zij uit. Volgens Verloop zit er een groot verschil tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen en sociaal ondernemen. 'Maatschappelijk verantwoord ondernemen zou het minimum moeten zijn, voor sociaal-ondernemers is het oplossen van een maatschappelijk probleem de kern.'

Winst en impact

Volgens Verloop is die impact en de transparantie hierover het belangrijkste voor een sociaal-ondernemer. 'Tony Chocolonely, die ook bij ons netwerk is aangesloten, is daar een heel mooi voorbeeld van.' Zij presenteren elk jaar een 'jaarfairslag' waaraan ze die impact beschrijven en zo transparant mogelijk zijn over de financieringsstromingen van het bedrijf vertelt ze. Daarnaast moet een ondernemer zijn doelstellingen heel helder hebben wil Verloop er in investeren. 'Een sociaal-ondernemer wil de wereld veranderen', legt ze uit. 'Maar we moeten wel kunnen meten hoe ze dat gaan doen, er moeten dus meetbare doelstellingen aan gekoppeld worden.'

De ondernemer moet daarom zelf met targets en heldere doelstellingen komen. 'Als het nodig is dan helpen we ze daar mee maar de targets moeten essentieel zijn voor de onderneming', vertelt ze. Het draait volgens haar om de balans tussen een verschil maken en een succesvol bedrijf opbouwen. 'Impact maken moet hand in hand gaan met ondernemen. Je moet als bedrijf niet hoeven te kiezen tussen winst of impact maken.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen