BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Ondernemen

'Maatschappelijke waarden én een succesvol bedrijf'

  • Kay Rutten
woensdag 7 maart 2018, 11:20

Volgens Willemijn Verloop, directeur van Social Enterprise Nederland, zouden goede sociaal-ondernemers niet hoeven kiezen tussen winst en impact maken. 'Die twee dingen zijn met elkaar verbonden.'

Foto: ANP

Verbeter de wereld, begin een bedrijf. Dat is het motto van Willemijn Verloop. In 1995 stond ze aan de wieg van War Child. Maar de laatste jaren ligt de focus als directeur van Social Enterprise Nederland volledig op sociaal ondernemen. 'Het is een netwerk van sociaal-ondernemers. Wij zijn inmiddels vijf jaar bezig en willen een heel ecosysteem van sociaal-ondernemers opbouwen', zegt ze. Er zijn ruim 400 ondernemers aangesloten bij Social Enterprise Nederland. 'Dat is genoeg om een goed beeld te vormen van de knelpunten en kansen in verschillende sectoren.'

Gezond businessmodel

Naast het netwerk investeert ze als partner en directeur van Social Impact Ventures Nederland ook zelf in sociaal-ondernemers. 'Sociaal-ondernemers willen primair een maatschappelijk probleem aanpakken binnen een gezond businessmodel. Die twee dingen zijn met elkaar verbonden', legt zij uit. Volgens Verloop zit er een groot verschil tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen en sociaal ondernemen. 'Maatschappelijk verantwoord ondernemen zou het minimum moeten zijn, voor sociaal-ondernemers is het oplossen van een maatschappelijk probleem de kern.'

Winst en impact

Volgens Verloop is die impact en de transparantie hierover het belangrijkste voor een sociaal-ondernemer. 'Tony Chocolonely, die ook bij ons netwerk is aangesloten, is daar een heel mooi voorbeeld van.' Zij presenteren elk jaar een 'jaarfairslag' waaraan ze die impact beschrijven en zo transparant mogelijk zijn over de financieringsstromingen van het bedrijf vertelt ze. Daarnaast moet een ondernemer zijn doelstellingen heel helder hebben wil Verloop er in investeren. 'Een sociaal-ondernemer wil de wereld veranderen', legt ze uit. 'Maar we moeten wel kunnen meten hoe ze dat gaan doen, er moeten dus meetbare doelstellingen aan gekoppeld worden.'

De ondernemer moet daarom zelf met targets en heldere doelstellingen komen. 'Als het nodig is dan helpen we ze daar mee maar de targets moeten essentieel zijn voor de onderneming', vertelt ze. Het draait volgens haar om de balans tussen een verschil maken en een succesvol bedrijf opbouwen. 'Impact maken moet hand in hand gaan met ondernemen. Je moet als bedrijf niet hoeven te kiezen tussen winst of impact maken.'

EconomieGoede doelenLifestyleOndernemen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

#24 Livekindly werd binnen één jaar een multinational

Opinie | Amerikaanse economie in een opgeladen scootmobiel

Marc Estourgie (Holland & Barrett) over gezondheidswinkelen in crisistijd

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Amerikaanse economie in een opgeladen scootmobiel

Nucleaire Ayatollahs

Marc Estourgie (Holland & Barrett) over vitamines en supplementen in coronatijd

Het dalend been van Van Dissel

De grote uitdagingen voor de Europese auto-industrie

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play