Hema en de franchisers liggen overhoop over de online verkopen. De winkelketen vindt dat de ondernemers meer moeten afstaan voor producten die online verkocht worden en in de winkels worden afgerekend. Jeroen Bos, een van de FD-journalisten die de brief inzagen, legt het als volgt uit: 'het gaat erom hoeveel ze moeten betalen om de noodzakelijke investeringen te kunnen doen en ook om hoeveel ze afdragen over de omzet die online geboekt wordt. De franchisers vinden dat Hema die bijdragen onvoldoende onderbouwt en ze eisen daarover meer informatie.' Het probleem is zichtbaar bij zowat alle franchiseketens, zegt Michiel van Tongeren, retaildeskundige bij SVT, maar bij Hema is het nog net wat ingewikkelder: 'Het schijnt dat de verkoop van het hele bedrijf dwars ligt door deze situatie. De Belgische koper wil zijn vingers er niet aan branden, want die koopt dan ook het probleem. Het is wel sneu dat zo'n mooi bedrijf, waar we allemaal blij mee zijn, hier niet op een gezonde manier uit is gekomen.'
