Ondernemen7 feb '19 11:42

'CEO, laat je zien in het maatschappelijk debat'

Auteur: BNR Webredactie

Nederlanders willen dat CEO's zich meer laten zien in in het maatschappelijk debat. Dat blijkt uit de onderzoek van communicatiebureau Edelman. De eigen werkgever wordt een stuk meer vertrouwd dan de overheid, media, NGO's en de rest van het bedrijfsleven. 'Het is het verschil tussen purse en purpose,' zegt directeur Gerard van Vliet van de Nederlandse Vereniging van Commissarissen en Directeuren.

Van Vliet noemt het klassieke verschil tussen maatschappelijk doel en rendement; 'Die dilemma's moet je kunnen uitleggen en die moeten ook geaccepteerd worden. Paul Polman profileert zich op dat vlak, maar zijn Magnum is nog steeds 260 calorieën, en is daarmee niet echt het voorbeeld van obesitasbestrijding. Aan de ene kant wil je wel, aan de andere fabriceer je dingen die je dan zou moeten afstoten. Die worden dan elders gemaakt, en dan nog slechter. Dat uitleggen wordt wel een dingetje.'

LUISTER OOK: Hoe duur is jouw bedrijf?

ANP RONALD DE HOMMEL
ANP RONALD DE HOMMEL (Ronald de Hommel)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen