Amsterdammers mijden winkels binnenstad
De omzet van de winkels in de binnenstad van Amsterdam stijgt niet meer, meldde het Parool begin dit jaar al.
Dat de winkels in de binnenstad minder in trek zijn, heeft volgens retaildeskundige Rupert Parker Brady enerzijds te maken met de concurrentie van webwinkels, maar ook met de ondernemers zelf. Die zouden hun verhaal beter over het voetlicht moeten brengen, samen met hun collega's. Daarbij moeten ze zich afvragen of ze niet moeten vernieuwen in plaats van vasthouden aan wat ze denken dat werkt.
De kunst is volgens Parker Brady om een goeie balans te vinden tussen het 'runshoppen', het doen van de dagelijkse boodschappen, en het 'funshoppen', de niet dagelijkse sector als kleding, Daarbij wordt de 'beleving' steeds belangrijker voor de klant. De gemeente kan hierin een belangrijke rol spelen. Nu is het bijvoorbeeld zo dat winkels 20 procent van hun ruimte mogen gebruiken voor horeca; bijna iedereen doet dat ook. Andersom mogen horecazaken geen retail bedrijven. Daar is wel vraag naar, dus dat schuurt, zegt Parker Brady. Voor klanten is het niet duidelijk wat ze kunnen verwachten in de binnenstad.