'Geen ramp is een ramp'
'Er moet een meerwaarde ontstaan voor de telers', dat is de boodschap van Jack Groenewegen, bestuursvoorzitter van de Coöperatieve Prominent Groep. Dat zei hij in Zakendoen. De coöperatieve hoopt zoveel mogelijk telers te verenigen om zo de prijzen voor hun tomaten beter te kunnen beschermen.
'Productbeschikbaardheid moet langs de kant van de teler zitten. Er mogen geen tomaten de markt op zonder dat er een klant aan zit', dat is de boodschap van Groenewegen voor de taskforce Verdienvermogen van minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten, die het probleem van te lage prijzen zelf al heeft erkend.
Daarmee bedoelt Groenewegen dat het niet kan dat de prijs van tomaten zo fragiel is door de overvolle markt waarin ze opereren. 'Geen ramp is een ramp' is dan ook een gezegde dat heel populair is onder de telers. Als er niets misgaat bij het telen, betekent dat dat er veel te veel tomaten de markt opkomen en de prijzen voor hun producten omlaag duiken.
Ook al zijn er steeds minder grote spelers op de markt, door nieuwe technieken is het makkelijker om een grotere kwantiteit en betere kwaliteit te produceren. Zolang er geen betere bescherming komt van de prijs die erkende telers krijgen zien ze zich genoodzaakt te besparen op arbeidskosten via investeringen in robotisering.
De relatief hoge prijs waaraan tomaten in de supermarkt verkocht worden bewijst volgens Groenewegen dat de consument zeker bereid is om voor kwaliteit te betalen.