Ondernemen14 aug '19 14:13Aangepast op 3 jun '20 15:10

Bols wil Chinezen aan de cocktails

Auteur: BNR Webredactie

De omzet stijgt, maar de winstmarges vallen lager uit. De lagere marges bij de beursgenoteerde distilleerderij Lucas Bols komen door investeringen in nieuwe markten en de cocktailcultuur, zegt CEO Huub van Doorne in Zakendoen. 'We praten over een industrie die geleidelijk groeit.'

Als je op een gegeven moment een combinatie product-markt hebt die aanslaat, dan ga je de verschillen zien, zegt Van Doorne. Al kan ook hij niet voorspellen wanneer die verbeteringen zichtbaar worden. Daarom blijft Lucas Bols zijn merken en de cocktailcultuur verspreiden naar nieuwe markten. 'Dan moet je de trends mee hebben.'

Leidend in VS

In Amerika, 'de cocktailmarkt bij uitstek', is Bols al vele jaren actief. 'We zijn nou een van de leidende spelers en zitten in 40.000 bars. Terwijl China nog aan het begin van die ontwikkeling staat', zegt Van Doorne.

Via 'premiumization' probeert Bols zijn merk duidelijker in de markt te zetten. Daar horen niet per se hogere prijzen bij. 'Dat is het promoten van de producten die een hogere marge, toegevoegde waarde en kwaliteit hebben.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen