Combinatie lokaal - internationaal
Volgens mede-oprichter Hans Meyer blijft het gros van de gasten tussen de drie dagen en zes maanden in wat hij noemt een extended stay-hotel waar restauratieve faciliteiten en co-working geïntegreerd zijn. De intentie is om een internationaal merk te bouwen, Zoku accommodeert immers internationaal talent en Meyer volgt zijn doelgroep. Logischerwijs heeft Zoku nu Kopenhagen. Wenen en Parijs in het vizier.
Gemeenschapszin als businessmodel
Is het traditionele hotelconcept 'putting heads in beds', daar is dat van Zoku 'connecting people and ideas' omdat de oprichters juist in de samenwerking waarde en mogelijkheden zien. Het concept voorziet in een behoefte aan gemeenschap: mensen zijn verstedelijkt en in toenemende mate 'connected', maar tegelijkertijd eenzaam. Er is volgens Meyer ook een interessante kruisbestuiving tussen plaatselijk Amsterdams personeel en de gasten. Die blijven terugkomen als hun termijn erop zit. Expansie staat op de agenda, maar de Europese vastgoedmarkt sterk competitief is. 'Maar het lukt steeds, we worden gezien als een partij die waarde toevoegt aan een locatie'.
