Ondernemen30 apr '20 13:57Aangepast op 30 apr '20 15:18

McDonald's Nederland blijft doorgroeien ondanks crisis

Auteur: BNR Webredactie

McDonald's blijft doorgroeien en binnenkort gaan er gewoon nieuwe filialen open. Dat zegt topman Erwin Dito van McDonald's Nederland in BNR Zakendoen. Volgens Dito is McDonald's er voor de lange termijn en blijft de out of home-markt op de lange termijn doorgroeien. 'We gaan er vanuit dat dit van voorbijgaande aard is. Wij blijven onze langetermijnplannen dus gewoon uitvoeren', zegt Dito.

Dito wijst er voorts op dat de aardappelbranche de komende twaalf tot achttien maanden rekening moet houden met een structureel verminderde vraag. Niet alleen omdat McDonald's productie en capaciteit verliest, maar doordat de hele horeca geraakt wordt - van restaurants tot nachthoreca.

Ook McDonald's maakt aanspraak op NOW-regeling

Ook voor McDonald's zijn het roerige tijden en is het omzetverlies groot: alle filialen zonder drive lane zijn gesloten. Het bedrijf heeft verschillende maatregelen getroffen om de pijn te verzachten. De franchisenemers hebben uitstel gekregen van het betalen van de franchisefee en de ondernemers kunnen aanspraak maken op de NOW-regeling: 'We zijn een groot merk, maar bestaan eigenlijk uit vijfenzeventig ondernemers', zegt Dito.

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Organisatie inrichten op 1,5 meter

Dito rekent erop dat de huidige situatie nog zo'n twaalf maanden gaat duren en richt de organisatie alvast zo veel mogelijk in op de anderhalvemeter-samenleving. 'Dat is een uitdaging, we plaatsen schermen in keukens zodat daar meer mensen kunnen werken en we hebben het menu versimpeld: ingewikkelde producten die langer duren hebben we eruit gehaald, zodat we sneller kunnen werken.'

Ook heeft Dito de werkwijze omgebouwd: 'Het is nu een statische werkwijze: iedereen blijft op z'n post en geeft de producten aan elkaar door'. Dito gaat ervan uit dat deze situatie tenminste een jaar duurt en dat bepaalt de investeringsbeslissingen: 'Hoe permanent maak je veranderingen? Hoe mooi maak je afscheidingen? Hoeveel geld besteed je daaraan? We moeten ons volledig opnieuw uitvinden binnen die anderhalvemeter-samenleving.'

Luister ook | Starbucks en McDonalds starten pilot met retourbeker


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen