Zand in de motor
Onder meer de distributiecentra in Frankrijk, Duitsland en Polen lagen wekenlang stil of draaiden op veel lagere capaciteit. Toen de landen de lockdownmaatregelen weer versoepelden, ontstonden de logistieke problemen. Action hoorde pas kort van tevoren dat het weer open mocht. Op dat moment stonden de magazijnen in de distributiecentra nog vol met paasartikelen van vóór de corona-uitbraak. 'We zijn met een noodstop stilgevallen en moesten daarna als een raket weer verkopen. In België en Frankrijk stonden enorme rijen voor de deur', zegt Yvette Moll van Action. 'Die klanten kochten meer omdat ze dachten: wat als we straks wéér een lockdown krijgen.'
Daarnaast is de winkelketen voor een groot deel afhankelijk van de leveringen uit China. Action koopt een deel van zijn producten rechtstreeks uit China. De rest koopt het via Nederlandse bedrijven die daarvandaan importeren. Met name de leveringen bij die importeurs lopen vertraging op.
Luister ook | Action-topman: besluit betalingstermijn was te snel
Schuiven met voorraden
Om de problemen binnen de perken te houden, besloot Action om de voorraden over Europa te verdelen. Zo bevoorraadt een Nederlands distributiecentrum nu tijdelijk een aantal Franse winkels. 'We hebben flink zitten schuiven om zoveel mogelijk producten in de winkels te krijgen', zegt Moll.
Deze noodgreep moet lege winkels voorkomen, dat lukt deels. Volgens Action zijn winkels wel een stuk slechter bevoorraad dan normaal. Het bedrijf kan zich daarom niet houden aan het streven om bijna honderd procent van zijn assortiment op voorraad te hebben. In het slechtste geval is 15 procent van het assortiment niet voorradig. De voorraden verschillen sterk per winkel en regio, benadrukt Moll.
