DutchChannels bindt strijd aan met Netflix
Het Nederlandse platform DutchChannels bindt de strijd aan met Netflix en richt zich op niches en specifieke doelgroepen. Het bedrijf heeft inmiddels verschillende streamingdiensten uitgerold. 'Als je gepassioneerd bent van een onderwerp, dan is Netflix niet het antwoord', zegt hoofd marketing Evert Littooy van DutchChannels.
Beluister ook | Kijkgedrag Nederlanders veranderd door coronacrisis
100.000 gebruikers, een niche
Littooy neemt romantische films als voorbeeld. 'Zoek je romantiek, dan heb je dertig films op Netflix, op ons kanaal WithLove heb je dan zeshonderd titels. We hebben ook een redactie die het onderwerp 'ademt', en die continu voor een leuke mix van de juiste content zorgt waardoor je eindeloos kunt blijven kijken.'
Wanneer is een niche groot genoeg? Littooy: 'We hebben al snel honderdduizend gebruikers per platform nodig om het interessant te maken, maar omdat we in veel Europese landen zitten, zit die schaalbaarheid zowel in de breedte van de doelgroep als in hoeveel landen we het uitrollen.'
Beluister ook | Netflix geen succes voor Nederlandse producenten
Normaal in de VS
DutchChannels wil het komende jaar nog zeker twee diensten uitrollen. Littooy is niet bang voor een 'platformmoeheid' bij gebruikers: 'Er zijn inderdaad veel platformen. De VS loopt wat dat betreft op ons voor, daar zie je dat het heel normaal is om in een huishouden drie á vier abonnementen te hebben. Als je heel veel interesse hebt in een onderwerp en je hebt die kijktijd - en die zien we eigenlijk niet afnemen - dan heb je die paar uur in de maand er graag voor over.'
De kosten van een abonnement bij DutchChannels verschillen per platform en land, een abonnement op WithLove kost 6 euro. DutchChannels maakt ook eigen producties.