Toch zegt Albert Heijn dat het stopzetten van de aanbieding niet in verband staat tot de kritiek door de Hema. 'Dit is blijkbaar retail solidariteit middenin een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non food producten in de ramsj gooien', zei Jegen op LinkedIn. 'Het is oprechte verontwaardiging en frustratie', vindt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing van de Nyenrode Business Universiteit. 'Het concurrentieveld waarin de retail nu zit, heeft niks met ondernemen te maken. Het is een gevolg van overheidsmaatregelen', legt Koelemeijer uit.
Luister ook | Ondernemers dreigen coronasteun mis te lopen
Terughoudendheid gepast
De Hema is gesloten omdat het niet genoeg essentiële producten, zoals eten, verkoopt. Dat de Albert Heijn dan de concurrentie aangaat door producten die non-food zijn in de aanbieding te doen, schiet dan ook bij velen in het verkeerde keelgat. 'In zo'n situatie past het natuurlijk om er heel terughoudend te zijn.'
Luister ook | Kabinet sleutelt aan extra steun ondernemers
