‘We moeten die eigenschappen koesteren. Moed is niet alleen een beslissing maken zonder erover na te denken en van een hoge toren te springen omdat het stoer is. Moed is met je hoofd en je hart denken om bedrijven bedachtzaam te transformeren en ze Net Positive te maken’, zegt Polman in gesprek met Diana Matroos. Hij komt in het najaar met een nieuw boek over dit thema: Net Positive. How Courageous Companies Thrive by Giving More Than They Take.
Polman vindt dat menig bestuurder in het bedrijfsleven disfunctioneel gedrag vertoont. 'Nog meer dan 10 jaar geleden is er sprake van een korte termijn focus op de financiële markten. Leiders belonen hun personeel nog op kortetermijnwinsten. Ze zien geen mensen achter het bedrijf, maar alleen cijfers.' Polman zet zich al jaren in voor een systeemverandering. 'Slowly but surely we will change the financial markets.'
Luister ook: Nieuwe Macht | Herman Tjeenk Willink
Polman vindt dat mediabedrijven onderdeel zijn geworden van het probleem. Ze kijken volgens hem ook te veel naar de korte termijn en zijn deel geworden van een business model. Hij noemt de media sensationeel en partijdig. ‘De digitalisering heeft de bevolking en de politiek gepolariseerd.’ Ook mediabedrijven moeten volgens Polman nadenken over hoe zij actief kunnen deelnemen aan de systeemverandering in de samenleving.
