Ondernemen24 jun '21 15:26Aangepast op 1 jul '21 08:09

‘Het wordt normaal dat een winkel weet wat je interesses zijn’

Auteur: BNR Webredactie

Huub Vermeulen, topman van Bol.com, verwacht dat webwinkels zich nog meer op de consument gaan aanpassen. Personalisatie gaat daarom grotere vormen aannemen. ‘Mensen verwachten dat een winkel begrijpt waar ze naar op zoek zijn, voordat ze het zelf hebben verteld’, zegt Vermeulen in BNR’s Big Five.

Image
(BOL.COM | www.thijshuizer.com)

Dankzij data weten webwinkels beter waar de consument naar zoekt. Bol.com maakt gebruik van die data. ‘Maar er zijn wel twee lijnen waar je tussen moet blijven. De ene lijn is de ‘creepy line’. Wij kunnen op basis van data en zoekgedrag bijvoorbeeld voorspellen of iemand in blijde verwachting is. Mensen vinden het heel 'creepy' als wij iets met die informatie zouden doen, dus dat doen we niet’, zegt Vermeulen.

Luister hier het hele gesprek met Vermeulen

De andere lijn noemt hij de ‘stupid line’. ‘Als ik een student met een vrij en onafhankelijk leven pampers ga voorschotelen dan zegt diegene: ‘Bol.com waar gaat dit over, houd het even relevant.' Die stupid-line gaat omhoog. Mensen verwachten dat een winkel begrijpt waar ze naar op zoek zijn, nog voordat ze het zelf hebben verteld. Het wordt normaal dat een webwinkel weet wie je bent en wat je interesses zijn. Hierdoor is het juist ongemakkelijk als een winkel dat niet weet en met aanbiedingen komt voor producten die voor jou niet relevant zijn.’

Macht techbedrijven

Het is volgens Vermeulen de vraag of alle techbedrijven netjes met die data omgaan. ‘Als je kijkt naar Big Tech vind ik dat Europa zich nog behoorlijk naïef opstelt. De macht die bij de grote internationale techspelers kan ontstaan is beangstigend. Google weet bijvoorbeeld ongelooflijk veel van je: 98 procent van alle zoekacties begint bij Google.'

Daarnaast maakt Vermeulen zich zorgen over de pluriformiteit van het Nederlandse retail-landschap. ‘Als wij geen antwoord hebben op bedrijven als Amazon, Chinese platforms of Big Tech, dan verliezen we de controle.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen