Ondernemen25 jun '21 13:37

Geld is niet de redding voor de modezaak

Auteur: BNR Webredactie

Volgens Pieter Cox, directeur en eigenaar van de Van Puffelen Groep, is de redding van zijn modezaken na de roerige corona tijd, niet geld, maar sfeer. ‘Een mooie winkel is gewoon een kwestie van geld, maar dat wil niet zeggen dat het een goede winkel is.’ In BNR’s Big Five van het Winkelen van Morgen vertelt hij over zijn strategie.

‘Vaak heb je goedlopende winkels, die helemaal niet zo mooi zijn. Maar omdat de muziek goed is, omdat met name de medewerkers goed zijn, omdat er een goed team staat, omdat het als geheel klopt, is het heel succesvol.’

Cox neemt Hudson’s Bay als voorbeeld. ‘Zij hebben geprobeerd om in hele korte tijd een enorm bedrijf uit de grond te stampen. Dan moet je in één keer 1500 mensen aannemen. Dan moet je in één keer als team gaan functioneren. Die moeten uit een markt gehaald worden die krap is. Goede mensen, als je ze goed beloont, blijven bij hun werkgever. Die zijn loyaal. Dus haal maar eens de goede mensen eruit.’

Cox heeft niet de behoefte om in zijn winkels heel innovatief te werk te gaan om op te vallen om uit de corona dip te komen. ‘De doelgroep van Van Uffelen is ook volgend. Het heeft geen zin om heel erg trendsettend te zijn als je klantengroep en je medewerkers dat niet zijn. Je moet net iets voorlopen, maar niet te veel, want dan raak je je eigen mensen en je klanten kwijt.’

Diana Matroos en Pieter Cox, Van Uffelen Groep
Diana Matroos en Pieter Cox, Van Uffelen Groep

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen