
Crisp werkt met een zelfgebouwd computersysteem dat de vraag van klanten inschat en automatisch bestelt bij één van de 700 leveranciers. 'Wij zijn geen retailer,' zegt Peeters. 'Dat vind ik een onhandig model, omdat je eerst moet inkopen om vervolgens proberen te verkopen, en als dat niet lukt moet je korting geven. Daarnaast duurt het lang en worden je producten oud.'
Volgens de directeur kun je het ook omdraaien en jezelf organiseren als een marktplaats. 'Aanbod en vraag worden op een efficiënte manier gekoppeld. Zo zijn wij georganiseerd.' De klant koopt dus eerst een product en vervolgens koopt Crisp in bij de leverancier. Op die manier blijft de keten kort.
Beursgang
Een beursgang is op den duur een uitstekende optie, vindt Peeters. 'De vraag is wat er voordeel is van naar de beurs gaan ten opzichte van gefinancierd blijven in private markten. Het mooie van een beursgang is dat je kunt herkapitaliseren voor je groei met behoud van eigendom, en ik denk dat dat een fantastische route is.'
Als het met Crisp goed blijft gaan, is het over een paar jaar een beursgenoteerd bedrijf. Peeters: 'Dat hangt ervan af hoe enthousiast private markten zijn om een aantrekkelijk alternatief te bieden. Het nadeel van beursgenoteerd zijn is dat je elke maand moet praten met analisten en andere mensen die allerlei dingen willen begrijpen, in plaats van dat je met klanten praat.' Als het niet teveel klanten kost, is Crisp bereid dit nadeel voor lief te nemen.