Ondernemen8 okt '21 12:58Aangepast op 8 okt '21 13:15

'Er komt een moment dat voor adverteerders de maat vol is'

Auteur: BNR Webredactie

Nederlandse adverteerders zijn bezorgd over de uitlatingen die klokkenluider Frances Haugen eerder deze week deed over Facebook. Het bedrijf zou winst belangrijker vinden dan de veiligheid van gebruikers en zelfs haat propageren. En daar worden adverteerders niet graag mee geassocieerd.

Directeur Henriëtte van Swinderen van de Bond van Adverteerders ziet ook dat adverteerders zich grote zorgen maken. 'En dit laatste nieuws wakkert die bezorgdheid aan, want je staat niet graag naast haatberichten of nepnieuws. Facebook en andere globale platforms hebben de afgelopen jaren wel veel inzicht hebben gegeven in wat zij doen om die negatieve berichtgeving te voorkomen. Die rapportages zijn heel welkom, maar geven alleen inzicht in wat er op wereldwijd niveau gebeurt. Wij willen inzicht krijgen in wat er in het Nederlandse taalgebied gebeurt, zodat we beter kunnen beslissen of het nog wel veilig is voor merken om op Facebook te adverteren.'

Wetgeving

Zolang het voor adverteerders interessant blijft om op Facebook te zien te zijn, valt er wat dat betreft voor de Bond van Adverteerders weinig af te dwingen. Al kan ook een breekpunt worden bereikt. Van Swinderen: 'Uiteindelijk komt er een moment dat ook voor adverteerders de maat vol is. Als duidelijk wordt dat de situatie die nu in Amerika geschetst is zich ook in onze markt voordoet, dan komt er een moment waarop adverteerders zeggen: wij gaan niet meer op het platform adverteren.'

Luister terug | Opinie | Winst boven welbevinden

Volgens Van Swinderen is het nu het belangrijkst dat de adverteerders de dialoog blijven voeren met Facebook. 'En het is belangrijk dat zij met nog meer inspanning gaan laten zien dat dit niet de bedoeling is. Daarnaast gaat het ook over haatberichten en het belachelijk maken van mensen. Dus het is ook belangrijk dat er wetgeving komt. Er wordt op dit moment hard gewerkt om op Europees niveau wetgeving te ontwikkelen die globale platforms dwingt om transparanter te zijn hierover en te laten zien wat ze doen tegen die negatieve berichtgeving. Dat gaat er zeker bij helpen dat we het medium kunnen behouden en dat het zich op een positieve manier ontwikkelt.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen