Ondernemen20 okt '21 18:40

Coolblue wil toch de Duitse markt veroveren

Auteur: BNR Webredactie

Ondanks het afblazen van de beursgang vorige week, wil Coolbue toch de Duitse markt veroveren. Volgens Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan businessuniversiteit Nyenrode, verandert de mislukte beursgang vooral de manier waarop Coolblue dat gaat doen.

Volgens Koelemeijer is het veroveren van de Duitse markt belangrijk onderdeel van de strategie van Coolbue. 'Coolbue moet laten zien dat ze meer kunnen dan de Nederlandse markt. Ze hebben al geïnvesteerd in producten als zonnepanelen en laadpalen, dus ze gaan al de breedte in wat betreft hun assortiment. Overnames doen is voor Coolblue niet weggelegd, want ze zijn een uniek bedrijf. Dus dan wil je autonome groei op een buitenlandse markt.'

Luister ook | Webwinkel Coolblue stelt beursgang uit wegens onzekerheid op financiële markten

Om zulke groei op een buitenlandse markt te realiseren heb je diepe zakken nodig. Volgens Koelemeijer zijn er ook andere manieren om dat te doen dan met een beursgang. 'Dan moeten ze of terecht bij aandeelhouder HAL, of een andere aandeelhouder binnenhalen, of ze gaan naar de bank. Met de beursgang was het makkelijker geweest, want dan hadden ze wat geldreserves. Dat ze dit zo aankondigen betekent waarschijnlijk dat ze al overleg hebben gehad met HAL.'

Duitsland

Het gebeurt vaker dat Nederlandse bedrijven proberen de Duitse markt te betreden, met wisselend succes. Volgens Koelemeijer heeft dat ook te maken met het soort bedrijf, de structuur van de markt en de aanwezige concurrentie. 'Het is voor een online bedrijf makkelijker dan voor een retail bedrijf dat in Duitsland start. Je hebt lokaal consumentengedrag, maar ook je hele assortiment moet worden aangepast, je moet een ander hoofdkantoor hebben en hebt nadere arbeidswetten. Voor een online partij als Coolblue is dat waarschijnlijk iets minder moeilijk.'

Luister ook | Coolblue opent eerste fysieke winkel in Duitsland

Koelemeijer ziet voor Coolblue weinig concurrenten in de Duitse markt. 'Amazon is daar sterk, maar zij richten zich niet op alle grote elektronica, zoals koelkasten en wasmachines. Andere concurrent als MediaMarkt heeft geen sterke online propositie. Ze moeten wel nog hard werken aan de naamsbekendheid daar. Dat kost tijd en geld.'

Cultuur

Om succesvol te zijn op de Duitse markt, zal Coolblue zich ook moeten aanpassen aan de gebruiken van Duitse consumenten. Zo betalen Duitsers bijvoorbeeld veel meer achteraf dan Nederlanders. Koelemeijer: 'Dat zijn enorme hordes voor consumenten. Duitsland heeft ook andere wetgeving dan wij, dus ze moeten het achteraf betalen ook wel aanbieden.'

Luister ook | 'Framing E-commerce-wereld is groot probleem'

In Nederland onderscheidt Coolblue zich op het gebied van de service die ze bieden. Koelemeijer: 'Duitsers zijn net als Nederlanders: hoe goedkoper hoe beter. Er zijn wel degelijk klanten die voor service willen betalen, maar dat is een nichemarkt. En als je een nichemarkt gaat beleveren, en daar dus wat meer geld voor wil vragen, moet je dat organiseren in zo'n markt. Dat betekent dat je een klein stukje Duitsland moet pakken en vanuit daar moet gaan uitrollen. En dat maakt het juist zo duur.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen