Ondernemen14 dec '21 18:12

Aantal influencers in Nederland groeit explosief

Auteur: BNR Webredactie

Er zijn steeds meer influencers actief, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel (KvK). In 2016 telde het handelsregister nog maar negen influencers en vloggers in heel Nederland, nu zijn dat er bijna duizend.

De cijfers zijn een beetje vertekend, zegt Koen Dulfer, mede-eigenaar van #spon Influencer Marketing. 'Zeker een paar jaar geleden was het al lastig onder welke code iemand zich bij de KvK moest inschrijven. Veel influencers staan daarom onder codes vermeld zoals 'media', 'filmmaker' of 'kunstenaar'. Maar er heeft zeker een explosieve groei plaatsgevonden.'

Enzo Knol signeert de eerste exemplaren van zijn eigen munt.
Enzo Knol signeert de eerste exemplaren van zijn eigen munt. (ANP JEROEN JUMELET)

Volgens Dulfer is er een goede boterham met het werk te verdienen. 'Zeker in de influencercampagnes heeft er een grote budgetgroei plaatsgevonden. Elk jaar zie je wel een verdubbeling van het budget, soms zelfs een verdrievoudiging. Maar influencers verdienen natuurlijk ook goed aan bedrijven zoals Youtube en Google.'

Voor- en nadelen

'Het gebruik van een grote influencer is goed voor de naamsbekendheid en het vertrouwen dat mensen in een bedrijf hebben', zegt Dulfer. 'Je ziet na een post vaak al snel de verkoopcijfers omhoog schieten.'

Lees ook | ACM treedt op tegen gebruik van nepvolgers Bicep Papa

Maar volgens Dulfer zit er ook zeker een keerzijde aan. 'Als een bedrijf zijn naam koppelt aan een influencer, kunnen er natuurlijk ook dingen misgaan. Er zijn op voorhand uiteraard gewoon afspraken gemaakt. Rondom de content die het bedrijf heeft ingekocht mag de influencer dan bijvoorbeeld geen grote politieke of racistische uitspraken doen. Toch heeft een bedrijf niet alle controle, een familielid van de influencer kan bijvoorbeeld ook verkeerde dingen zeggen.'

Gerelateerde artikelen