Ondernemen29 mrt '22 07:09Aangepast op 29 mrt '22 08:08

'Bedrijven doen te weinig aan maatschappelijk verantwoord ondernemen'

Auteur: BNR Webredactie

Meer dan een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt dat het eigen bedrijf te weinig doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit onderzoek van Scaleup Impact onder meer dan 500 ondernemers. Bijna een op de vijf respondenten denkt zelfs dat bedrijven zonder deze MVO-doelstellingen over 5 jaar niet meer bestaan.

'Steeds meer ondernemers zijn ervan overtuigd dat maatschappelijk verantwoord ondernemen niet langer een vrijblijvende keuze is', zegt Pieter van Osch, ondernemerscoach en directeur van Scaleup Impact. Maatschappelijk verantwoord ondernemen houdt in dat bedrijven en ondernemers rekening houden met de impact die hun bedrijfsvoering heeft op de aarde, mensen, milieu en de maatschappij. Bedrijven kunnen dan bepaalde keuzes maken die juist een positief effect kunnen hebben op deze onderwerpen.

Onbekendheid

Volgens Van Osch speelt er ook het probleem dat er nog veel bedrijven en ondernemers zijn die geen idee hebben wat MVO is. 'Ik denk dat de onbekendheid wel een enorme rol speelt. Velen kennen de term wel, maar weten niet wat ze morgen anders moeten doen.' Volgens Van Osch kunnen alle bedrijven een bijdrage leveren aan de kernonderwerpen van maatschappelijk verantwoord ondernemen. 'De hoofdonderwerpen zijn klimaatneutraal, circulair, inclusief en eerlijke ketens. Daar kan je elk bedrijf aan laten bijdragen.'

Actief duurzaam ondernemen

Volgens het onderzoek van Scaleup Impact willen bedrijven betere keuzes maken, en 'steeds vaker' ziet men dat op een 'actieve' wijze duurzaam ondernomen wordt. 'Sterker nog we zien dat steeds meer bedrijven verder willen gaan dan maatschappelijk verantwoord ondernemen en over gaan op actief duurzaam ondernemen. Daarmee dragen ze bij aan het beschermen van de aarde, het behouden van natuurlijke grondstoffen en het voorkomen van verspilling en vervuiling', zo vertelt Van Osch.

Gerelateerde artikelen