Volgens de adviesgroep is het mede te danken aan 'creatieve oplossingen' die ondernemers wisten te verzinnen tijdens de coronacrisis. 'Ze werden creatief met oplossingen te bedenken, om zo de moeilijke fase door te komen', vertelt Pim van Rijswijk, oprichter van VRB Adviesgroep. 'Heel veel bedrijven verdienen nog steeds heel veel geld. Wij hebben veel beroepsbeoefenaren uit de ICT als klant voor de boekhouding. Voor hen is het werk niet aan te slapen! Zo ook in de bouw', meldt Van Rijswijk.

Bedrijven op omvallen
Vooral de 'switch van offline naar online' vindt Van Rijswijk noemenswaardig. 'In de horeca, de retail: heel veel bedrijven die op het internet aan het werk zijn, doen het goed. Die hebben ook geen last van overheidsmaatregelen.' Dat eenmanszaken er goed voor staan, is echter wel bijzonder. Volgens een onderzoek van de Kamer van Koophandel staat namelijk 14 procent van de bedrijven op standje 'overleven'. Daarvan staat 10 procent op het randje van faillissement. Dat zou dus gaan om ongeveer 20.000 bedrijven.
'Geen homogene groep'
'Je moet bedrijven en ondernemers niet als een homogene groep zien', benadrukt Van Rijswijk. 'Er zijn heel veel bedrijven die het heel goed doen. Er is heel veel werk, er zijn ook bedrijven die creatief moeten zijn en oplossingen moeten bedenken. Toch zal er een groep zijn die gaat omvallen.'