Ondernemen7 apr '22 06:43Aangepast op 7 apr '22 08:48

Winkelstraten leger dan voor corona: minder toeristen, meer online shoppers

Auteurs: Wesley Weerts, Bart van Rijswijk en Niels Kruize

Het is nog altijd veel minder druk in onze winkelstraten. Het aantal bezoekers ligt gemiddeld 25 procent lager dan voor corona, blijkt uit navraag van BNR bij winkeliers en retail-adviesbureaus.

Huib Lubbers van Bureau RMC denkt dat een deel nog altijd liever grote mensenmassa's vermijdt. 'Mensen willen niet schouder aan schouder lopen. Zij gaan alleen op pad als ze iets nodig hebben. Als dat niet zo is, blijven ze thuis.'

Ook de toename van online winkelen zorgt voor minder drukte in de winkelstraten. Lubbers verwacht dat het permanent rustiger blijft. 'De reden waarom je naar fysieke winkels gaat verandert. Je doet dat om kleding te passen, producten te vergelijken, advies te krijgen of omdat je meteen iets nodig hebt.'

Toerisme

Dat het nog altijd een stuk rustiger is dan voor corona merkt ook Inretail. Volgens de branchevereniging lijden winkeliers in bijvoorbeeld Amsterdam schade doordat toeristen wegblijven.

Ook Dominique van Elsacker van ondernemersvereniging Urban Department Store Rotterdam wijt de verminderde bezoekersaantallen aan wegblijvende toeristen. 'De bezoeker van ver missen wij. Bovendien zijn de congressen, die vaak ver vooruit worden gepland, nog niet terug, en die zullen nog even wegblijven.'

Klein versus groot

Daardoor ontstaan grote verschillen tussen winkelstraten: 'In kleinere steden is het verlies aan bezoekers veel minder groot dan in de Amsterdamse Kalverstraat', zegt Lubbers van Bureau RMC. Die zijn minder afhankelijk van toerisme en in hun binnensteden zitten meer supermarkten en drogisterijen.' Deze branches draaiden tijdens corona gewoon door. 'In grote winkelstraten daarentegen nam de drukte op het dieptepunt met 90 procent af.'

Op dit moment ligt het aantal bezoekers gemiddeld een kwart lager dan voor corona, zegt Lubbers. Locatus heeft geen exacte cijfers, maar ziet 'zeker nog geen herstel naar de aantallen van voor corona'. Het is volgens het adviesbureau maar iets drukker dan vorig jaar.

Wel stijgt de conversie, oftewel het aantal klanten dat koper wordt, merken ondernemers. 'Een groot deel van de winkels haalt zelfs de omzet van 2019 of meer', zegt Elsacker van de Rotterdamse ondernemersvereniging.

Gerelateerde artikelen