Ondernemen8 apr '22 08:47Aangepast op 8 apr '22 10:14

Aantal cyberaanvallen op Nederlandse bedrijven neemt fors toe

Auteur: BNR Webredactie

Het aantal Nederlandse bedrijven dat te maken heeft gehad met een cyberaanval is in de afgelopen maanden met ruim de helft toegenomen tot 45 procent. Dat blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Bedrijven zijn volgens de bank daardoor geneigd meer maatregelen te nemen, al moeten ze de daad nog wel bij het woord voegen.

'De feitelijke dreiging van cyberaanvallen is dus flink toegenomen, maar de risicoperceptie van ondernemers is vrij laag', zegt Julia Krauwer, Sector banker Technologie, Media en Telecom bij ABN AMRO. 'Als je de toename in feitelijke dreiging vergelijkt met de toename in risicoperceptie, dan is die laatste echt marginaal. Dus daar loopt wel een en ander uit de pas.'

Urgentie

Volgens Krauwer is het aantal maatregelen om cyberaanvallen te voorkomen ook niet significant toegenomen. 'Maar de bereidheid tot het nemen van maatregelen is wel toegenomen. Ik moet er wel bij zeggen: het is makkelijk voor mensen om te zeggen dat ze ertoe bereid zijn, daadwerkelijke actie laat nog op zich wachten. Maar de toename in bereidheid was wel dusdanig groot voor alle klantgroepen die we hebben onderzocht, dat je in ieder geval kan zeggen dat er een duidelijke stijging is in het gevoel van urgentie dat wordt ervaren. Ik hoop van harte dat dat zich doorvertaald in een stevige stijging in het aantal maatregelen dat door ondernemers wordt genomen.'

Lees ook | 'Ontwikkelingen cybersecurity gaan veel te langzaam'

ABN AMRO toetste ook waar voor ondernemers met een hoge risicoperceptie de oorzaak ligt. 'Ze geven bijvoorbeeld aan dat ze zich vanuit hun rol verantwoordelijk voelen, dat is dan vooral op eigenaarsniveau. Je hebt ook partijen die in aanraking zijn gekomen met cyberaanvallen, en je hebt ondernemers die zijn beïnvloed door berichten in de media', aldus Krauwer .

Image
(Bermix Studio)

Kleine bedrijven

Hoewel cybersecurity voor sommige ondernemers misschien niet in hun straatje ligt, heeft volgens Krauwer toch vrijwel elke onderneming er mee te maken. 'Wat natuurlijk tricky is, is dat de wereld heel snel gedigitaliseerd is. Dat is door corona in een stroomversnelling gekomen, dus vrijwel elk bedrijf heeft te maken met digitale systemen. Dat maakt dat het aanvalsoppervlak voor kwaadwillenden in bredere zin stevig is vergroot.'

Hoewel er bij grote bedrijven doorgaans meer te halen valt, worden ook kleine bedrijven steeds vaker aangevallen door cybercriminelen. 'Je ziet dat er een stevige professionalisering is van cybercriminelen. Dus die maken gerust een businesscase om te bepalen welke partijen, en hoeveel partijen ze gaan aanvallen', legt Krauwer uit. 'En dat kan in praktijk ook betekenen dat ze niet een handjevol grote bedrijven aanvallen, maar juist een hele hoop kleine bedrijven. In de hoop dat de kleinere pakkans onder aan de streep leidt tot hogere inkomsten.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen