'Er komt een aantal regels bij die nog duidelijker maken wat webshops en platforms wel en niet mogen', zegt Edwin van Houten, Directeur Consumenten van de ACM. 'Bijvoorbeeld dat websites geen gebruik meer mogen maken van online reviews die nep zijn, en dat platforms als Bol.com en Marktplaats heel duidelijk moeten maken met wie de consument écht zaken doet, zodat voor de consument ook duidelijk is bij wie je bijvoorbeeld terecht kan met klachten.'
Lees ook| ChristenUnie wil belasting op webshop-pakketjes
Manipulatieve technieken
De regels zijn nodig omdat de online consument volgens Van Houten nog behoorlijk vaak wordt bedonderd. 'Het is eigenlijk best schrikken. We zijn als ACM al langer bezig om te waarschuwen over online misleiding. Deze week kwam er nog een rapport uit van de Europese Unie uit waaruit blijkt dat 97% van de websites gebruikmaakt van zogeheten 'dark patterns'. Dat zijn manipulatieve technieken om de consument te beïnvloeden, waar je als consument geen weet van hebt. Ze maken gebruik van onze gedragsvalkuilen om je te verleiden en producten te verkopen. Dat is eigenlijk geen verleiden meer, maar misleiden.'
Lees ook | Adyen: retailers verwacnten groei van 20%, ondanks oorlog
Om de regels te handhaven zullen de ACM en de AFM bedrijven aanspreken als ze zien dat ze zich er niet aan houden. 'Het is voor ons ook heel fijn als consumenten en ondernemers zulke praktijken bij ons melden als ze die tegenkomen', aldus Van Houten. 'Dat kan via ACM Consuwijzer. Op basis van meldingen die we krijgen en op basis van ons eigen online onderzoek kunnen we kijken bij welke bedrijven de problemen het grootst zijn. Dat kan leiden tot boetes, en onder bepaalde omstandigheden kan een website ook offline gehaald worden.'
