Ondernemen1 aug '22 17:59

Meer omzet, maar minder winstverwachting voor Heineken

Auteur: Remy Kock

Een beter halfjaar dan verwacht voor Heineken. Er werd meer bier verkocht dan voor de coronapandemie en de netto-omzet steeg met bijna een kwart. Desondanks laat Heineken de winstdoelstelling voor 2023 vallen. En dat heeft alles te maken met de inflatie, zo denkt FD-journalist Jan Braaksma.

'De kosten van allerlei grondstoffen zijn erg hoog geworden, de CFO van Heineken stelde dat energie bijna tien keer zo duur is geworden in de afgelopen tien jaar, aluminium voor blikjes is duur geworden, dus aan alle kanten schieten de kosten omhoog. Dat moet Heineken doorbelasten aan de klanten, maar je kunt niet tot in de eeuwigheid de prijzen blijven verhogen.'

Lees ook | Klap voor A-merken: 1,5 miljard omzetverlies door prijsstijgingen

En hoewel het niet tot in de eeuwigheid kan, gaan de prijzen wel degelijk omhoog volgens Braaksma. 'Die is volgens mij vandaag of ergens deze maand al ingegaan in de Nederlandse horeca en supermarkten. Het afgelopen half jaar zijn de prijzen gemiddeld met 9 procent verhoogd, dus de prijzen van bier zijn al gestegen. En Heineken balanceert natuurlijk nu ook, want ze denken dat het nu nog goed gaat. De terrassen zitten vol en iedereen gaat op reis. Maar tegelijkertijd hangt er een zwaard van Damocles boven de economie: de energieprijzen zijn enorm hoog en de vraag is of mensen over een paar maanden nog zoveel geld in hun portemonnee hebben als de afgelopen maanden.'

Aandeel

Het bericht van Heineken heeft ook effect op het beursaandeel, zo ziet Braaksma. 'Het is een beetje gedaald: zo'n 0,5 procent. Er was al wat ingebakken dat die winstverwachting misschien omlaag zou gaan, dus het is geen grote schrik. Maar beleggers vinden het wel een beetje een tegenvaller.'

Supermarkten

Voor supermarkten is het ook een tegenvaller, al zitten zij meer met de prijsverhoging in de maag dan met de daling van de koers. 'Je ziet dat de prijzen in Europa minder hard stijgen dan elders, dus supermarkten geven tegengas. Maar wat je bijvoorbeeld ook ziet is dat leveranciers kortlopende contracten sluiten dus supermarkten kunnen prijzen voor een jaar vastzetten, maar als de prijs hoog wordt, zit een consument ook voor een jaar aan die prijzen vast. Dus prijzen zullen meer gaan fluctueren en supermarkten zullen veel tegengas gaan geven. Het spel lijkt dus in het voordeel van de leveranciers te kantelen met die contracten. Soms zitten er zelfs clausules in waardoor je de kosten automatisch mag doorberekenen, dus uiteindelijk zie je de prijzen in Europa ook stijgen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen