Ondernemen15 sep '22 12:33

Oprichter Mollie neemt belang in reserveer-app Formitable

Auteur: Remy Kock

Ondernemer Adriaan Mol neemt een belang van 8 miljoen euro in Formitable. Dat bedrijf regelt onder meer online reserveringen in restaurants. Met de investering van Mol, bekend als oprichter van betaalservice Mollie en telecombedrijf Messagebird, hoopt het bedrijf onder meer internationaal uit te kunnen breiden.

Mol is geen onbekende van Formitable, zo geeft Formitable-CEO Raymond Wilders aan. 'We werken al sinds de oprichting in 2017 met Mol samen in verband met het inbouwen van aanbetalingen', stelt hij. 'En nu willen we de volgende stap zetten. Voor Mol is het altijd een gevalletje 'afwachten tot het goede moment' is geweest, en dat is nu gekomen.'

Lees ook | Spontaan uit eten is verleden tijd

Wilders stelt ook dat de stap van Mol voor Formitable op een goed moment komt, 'omdat het nu internationale tractie heeft'. 'We zijn in een aantal buitenlandse steden hard aan het groeien, dus het is voor hem een mooi moment om in te stappen en onze buitenlandse expansie verder te pushen.'

Economische onzekerheid

Ondanks dat veel (Europese) bedrijven last hebben van de economische onzekerheid en het risico op een recessie, denkt Wilders niet dat het een slecht moment is om te internationaliseren. Integendeel, hij denkt dat er juist meer problemen op te lossen zijn voor de restaurantindustrie. 'Restaurateurs zitten er ook heel erg mee. Menuprijzen stijgen, goed personeel vinden kost enorm veel moeite en vanuit onze technologiehoek is het juist een interessante tijd om daar een steentje aan bij te dragen.'

Lees ook | Eenhoorn Mollie trekt verder Europa in

De ambities die Wilders op het gebied van internationale expansie heeft richten zich met name op de Scandinavische landen en Duitsland. 'Daar gaan we nu heel erg goed.' Hij benoemt daarbij dat Formitable in Berlijn en Kopenhagen hard op weg is om marktleider te worden, en geeft de investering van Mol perspectief op mooie plannen voor het bedrijf: 'Zo denken we bijvoorbeeld aan een soort Uber-ervaring, waarbij men uit eten kan gaan en niet na hoeft te denken over het laatste - toch vervelende - stukje: om de rekening vragen en afrekenen', concludeert hij.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen