Onderwijs31 mrt '20 15:25Aangepast op 31 mrt '20 15:59

Schoolleiders maken zich zorgen over leerachterstanden

Auteur: BNR Webredactie

Thuisonderwijs is een onbekend begrip in Nederland. Hierdoor maken schoolleiders zich zorgen over leerachterstanden die leerlingen nu kunnen oplopen door de langere periode dat zij nu thuis moeten zijn door het corona-virus, meldt de Algemene Vereniging voor Schoolleiders.

Op bijna 70 procent van de scholen zijn overigens ook leerlingen die juist snéller leren nu ze thuis worden bijgespijkerd. 'We denken dat de thuissituatie heel veel invloed heeft op beide zaken: ouders die zelf hoogopgeleid zijn kunnen kinderen goed ondersteunen en goede dagschema's aanleggen. Maar aan de andere kant heeft 10 tot 20 procent van de kinderen niet eens een internetaansluiting thuis, of de beschikking over de juiste devices.'

Dossier | Coronavirus

In een normale schoolsituatie heeft de leerkracht doorgaans heel goed zicht op wat er gebeurt en die basis valt weg bij het thuisonderwijs, ziet Petra van Haren, voorzitter van AVS. 'Er is ook nog een behoorlijk grote groep kinderen met beperkingen of ouders met psycho-sociale problemen. Dat heel veel kinderen niet op de steun van thuis kunnen rekenen is altijd al zo, maar dat wordt hier eigenlijk alleen maar door versterkt.'

Luister ook | Langere sluiting scholen vergt structurelere oplossingen

Complexe thuissituatie

Zodra de scholen de deuren weer openen kan dat een behoorlijke invloed hebben op de leerresultaten, maar vooral ook op de sociaal-emotionele kant, zegt Van Haren. 'Als je in een heel ingewikkelde thuissituatie zit, kom je anders terug dan wanneer je eigenlijk wel een fijne tijd hebt gehad. Scholen zijn heel goed in staat om om te gaan met leerachterstanden, maar problemen in de thuissituatie kun je moeilijker oppakken en dat is ook zeker niet een taak van de school alleen.'

Lege klassen
Lege klassen (ANP Jeroen Jumelet )

Gerelateerde artikelen