Onderwijs10 aug '20 07:08Aangepast op 10 aug '20 07:58

Universiteiten en hogescholen bieden maximaal 30 procent fysiek onderwijs

Auteur: BNR Webredactie

Universiteiten en hogescholen zullen maximaal 30 procent van hun onderwijs fysiek aanbieden komend jaar. Dat blijkt uit een rondgang van BNR langs verschillende onderwijsinstellingen. Daarbij krijgen eerstejaars vaak voorrang. 'U zult mij niet horen zeggen dat de kwaliteit net zo goed is', zegt voorzitter Pieter Duisenberg, voorzitter van de Vereniging van Universiteiten VSNU.

Image
(ANP Jeroen Jumelet)

Kwaliteit blijft minder

Volgens Duisenberg is die dertig procent gebaseerd op een doorrekening van die anderhalvemeter-regel. 'Alles is gericht op minimalisering van de studie-achterstand, maar iedereen is zich wel gaan realiseren hoe belangrijk dat fysieke onderwijs is. U zult mij niet horen zeggen dat de kwaliteit net zo goed is als fysiek onderwijs, nee, echt absoluut niet.'

Stap in de goede richting

Wel zegt Duisenberg dat het een stap in de goede richting is. 'We zaten eerst helemaal online. Dit is een eerste stap, ik denk dat daardoor de kwaliteit alweer een enorme stap vooruit gaat zetten. Het zal voor iedereen beter worden, maar het haalt het niet bij het fysieke onderwijs, dat is veel intensiever, dan kun je gesprekken hebben.'

Desgevraagd zegt Duisenberg over de eis van studenten om restitutie van het collegegeld: 'Het onderwijs dat gegeven wordt, is goed. Daar kan men de examens mee halen, we hebben strakke kwaliteitsvoorschriften en die kwaliteit wordt gehaald. Maar het haalt het niet bij wat normaal geboden wordt.

Studeren is meer dan alleen leren

Volgens voorzitter Dahran Çoban van het Interstedelijk Studenten Overleg is studeren meer dan alleen in de schoolbanken zitten. 'Studeren is een brede ontwikkeling op sociaal vlak. Door zelf je zaken te organiseren, door je aan te sluiten bij een vereniging, door ondernemend te zijn, door de medezeggenschap in te gaan. Dat is een stuk moeilijker op afstand.'

Çoban wijst erop dat het vooral fysieke beperkingen zijn. 'We barsten uit onze voegen in de eigen gebouwen.' De voorzitter pleit voor het gebruik van sportcentra en kerken die ook al gebruikt worden voor tentamens en voor grote gebouwen als theaters die overdag leeg staan. En voor meer aandacht voor de andere aspecten van het studeren.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen