We winkelen online steeds meer over de grens
Nederlanders kopen online steeds meer over de grens. Uit cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org blijkt dat het afgelopen jaar bijna een kwart van alle webshoppers iets kocht bij buitenlandse webwinkels.
In absolute cijfers valt het aandeel nog wel mee, zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. "Het gaat om een half miljard euro, tegen een totaalbedrag van 16 miljard euro dat vorig jaar online werd besteed. We praten dus over 3 procent." Toch is dit pas het begin, stelt de directeur. "De hele grote spelers, zoals Amazon en Alibaba, gaan heus nog in Nederland opkomen. Dat zijn serieuze partijen met grote marketingbudgetten, dus zij kunnen op termijn grote concurrenten worden. De slag om de online consument is pas net begonnen."
Favoriete bestedingen online zijn nog altijd vliegtickets en vakanties, ook bij buitenlandse webwinkels. Daarna volgen bekende artikelen als kleding en consumentenelektronica. We kopen het meest in China, zegt Jongen. "Een kwart van alle Nederlanders die iets over de grens koopt doet dat in China, 16 procent doet dat in Duitsland, daarna volgen Engeland en de VS." Over webwinkels in het westen zijn consumenten tevredener dan over webwinkels in China.